– I dag finns det drönare som kan frakta 450 kilo last. Varför tittar ingen flygplats på det?
Kjell-Åke Westin har slagit sig ner i ett konferensrum på Connect hotell i närheten av Skavsta flygplats. Han tar sig tid till en intervju trots att "schemat är chokat".
För en vecka sedan utsåg Arlandastad Group och Nyköpings kommun honom till ny ordförande för bolaget Stockholm Skavsta flygplats och kalendern är fulltecknad av möten. Det finns massor att sätta sig in i.
Men en grundpremiss är flygnestorn redan helt klar över. Även om Skavsta brottas med ekonomiska problem har flygplatsen en enorm potential, med närhet till E4:an, djuphamnen i Oxelösund och med en station på den kommande järnvägen Ostlänken.
– Jag är tämligen säker på att vi kommer att kunna sätta Skavsta på kartan igen. Skavsta kan bli framtidens flygplats.
Det gäller bara att se möjligheterna, förklarar han. Här kommer drönarna komma in. Kjell-Åke Westin slår absolut inte fast att Skavsta ska trafikeras av drönare – men den snabba utvecklingen av farkosterna är så intressant att flygplatser bör undersöka om den bär med sig nya affärsmöjligheter.
Men det sker knappt. En förklaring är att flygbranschen är ganska konservativ, menar han.
– Det är i alla fall min erfarenhet. Men min filosofi har alltid varit att vara öppen för alla möjligheter.
På väggen bakom Kjell-Åke Westin hänger ett foto av ett Viggenplan. Det är som en tanke. Under 80-talet var han flygtekniker på F4 i Östersund och arbetade bland annat som Viggeninstruktör.
Efter det har karriären tuffat på och i dag är meritlistan nästan lika lång som dagens köer på Arlanda.
Under en period var han chefsinstruktör på SAS. Senare blev han vd för flygbolaget Skyways express. 2005 intog han vd-stolen på Örebro flygplats, som på några år förvandlades till en av Skandinaviens största fraktflygplatser. Efter det var det dags för Bromma att lyftas till nya höjder.
Och innan han slutade som flygplatsdirektör på Arlanda 2020 hade flygplatsen slagit passagerarrekord 92 månader i rad.
– I ärlighetens namn ska sägas att jag gick i pension tre månader innan pandemin slog till. Där hade jag tur med timingen.
Trots – eller kanske tack vare – sin stora erfarenhet har Kjell-Åke Westin inga exakta svar på hur Skavsta ska resa sig. Men en sak ska prioriteras. Skavsta ska få fler flyglinjer. Vilka flygbolag som ska stå för dessa får tiden utvisa. Ingen dörr är stängd.
Kanske kan till och med Ryanair – som lämnade Skavsta för Arlanda – komma tillbaka.
– En sak är säker. Inom flygbranschen finns inga livstidskontrakt. Flygplatser säljer lösnummer. Flygbolagen kommer till de flygplatser som erbjuder den bästa affären.
Och kanske kan Skavsta även få ytterligare ett ben att stå på, funderar Kjell-Åke Westin. En gång i tiden var flygplatsen en stor fraktflygplats. Men denna affärsgren har nästan försvunnit.
– Man kan verkligen fråga sig varför. I regionen finns en rad industrier, så det borde finnas en efterfrågan på fraktflyg.
När Kjell-Åke Westin slutade på Arlanda flygplats var tanken att han skulle bli pensionär. Men när han erbjöds ordförandestolen i Stockholms Skavsta Flygplats kunde han inte tacka nej. Det lät för spännande.
– Möjligheterna är så många. Det är min tro att Skavsta i framtiden ska göra skäl för namnet Stockholm Skavsta Flygplats.