Förslaget: Förbjud omkörning för lastbilar på E4

Omkörningsförbud för tung trafik på motorvägar stora delar av dygnet skulle minska olyckorna. Det anser Riksförbundet M Sverige.

Riksförbundet M Sverige vill införa omkörningsförbud för tung trafik. Här på E4 mellan Nyköping och Vagnhärad gör lastbilen en omkörning.

Riksförbundet M Sverige vill införa omkörningsförbud för tung trafik. Här på E4 mellan Nyköping och Vagnhärad gör lastbilen en omkörning.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2021-09-01 06:37

– Mellan Nyköping och Stockholm på E4 är det väldigt mycket tung trafik. Vi vill att det ska vara ett totalt omkörningsförbud mellan klockan 06-22, för tung trafik. Då ska de inte få köra om alls, säger Gunnel Cirverius pressekreterare på Riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännens Riksförbund).

I mars 2019 infördes ett omkörningsförbud för tunga lastbilar på E6 mellan Helsingborg och Vellinge, i rusningstid. Det var ett försök att minska störningarna och förbättra framkomligheten. I september samma år kunde Trafikverket konstatera att antalet olyckor nästan hade halverats jämfört med samma period året innan.

– Det har varit en hög andel olyckor där tung trafik varit inblandad. Det handlar inte om att de orsakar olyckor, men de är inblandade. De stoppar upp den övriga trafiken, säger Gunnel Cirverius.

undefined
Riksförbundet M Sverige vill införa omkörningsförbud för tung trafik. Här på E4 mellan Nyköping och Vagnhärad gör lastbilen en omkörning.

Riksförbundet M Sverige menar att de vanligaste olyckorna på motorväg är upphinnandeolyckor (påkörning bakifrån). Det här problemet förvärras när en lastbil som kör 80 kilometer i timmen kan gå ut i vänsterfilen där alla andra kör i en högre hastighet.

Vad har ni fått för reaktioner på ert förslag?

– Jag blev överaskad när jag blev uppringd häromdagen, av en lastbilschaufför som har varit i branchen i 35 år. Han menar att vi är helt rätt ute: "Det här har jag velat genomföra för länge sedan", sa han. 

– Det finns ingen anledning att köra om, eftersom det inte finns många minuter att tjäna på en långkörning menade han, säger Gunnel Cirverius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!