Direktflyg från London Stansted till Skavsta flygplats tar i normala fall lite över två timmar, men för Josefin Malmrot, som reste tillsammans med några vänner, blev resan allt annat än smidig.
– När vi kom till flygplatsen i London fick vi reda på att planet var försenat i två timmar. Väl ombord på flygplanet och när vi närmade oss Skavsta ropade piloten ut i högtalarna att vi inte kunde landa just då, säger Josefin.
Hon berättar vidare att det inte framgick på ett tydligt sätt varför flygplanet inte kunde landa på Skavsta. Istället cirkulerade de ovanför flygplatsen till dess att piloten plötsligt ropade ut att de skulle landa på Arlanda i stället.
– Jag tycker alltid det är svårt att höra vad piloter säger på flygplan, och helt plötsligt känns det som att flygplanet lyfter igen på något sätt. Det var inte läskigt men det hördes förvirrade röster på planet för ingen visste riktigt vad som pågick och alla var trötta eftersom vi fått vänta så länge på flygplatsen och i flygplanet.
Den bristfälliga informationen är något som Josefin anmärker på och besättningen verkade inte heller veta exakt vad som pågick. Frågor som vad som skulle hända på Arlanda och hur det skulle bli för de som skulle resa vidare från Skavsta, kunde inte besvaras och många hade bilar som väntade i Nyköping.
Väl på Arlanda var det fortsatt förvirrat och dålig information:
– Vi landade kl 02:00 - 02:30 någon gång och var tvungna att sitta kvar i flygplanet i runt en halvtimme. Inne på Arlanda fanns det ingen personal från Ryanair utan vi fick i stället prata med annan personal på Arlanda. De berättade att bussar skulle åka från Arlanda till Skavsta, men de kunde inte säga exakt när och det var dessutom osäkert om alla kunde få plats, säger Josefin.
Det skulle dröja till 04:30 innan två stycken bussar rullade från Arlanda mot Skavsta och Josefin och resten av passagerarna kunde hoppa på. Under tiden var det, av förklariga skäl, irriterad stämning i och med den långa väntan och bristfällig information från flygbolaget.
– Jag kan förstå piloten och flygplansbesättningen - kan man inte landa så kan man inte landa. Men besväret efter landning och den dåliga hjälpen av flygbolaget är väldigt frustrerande. Man skulle gärna vilja få ersättning av Ryanair efter allt detta besvär, eller någon form av kompensation, avslutar Josefin.
Hon var hemma i Järna igen kl nio på onsdagsmorgonen, nästan tio timmar efter ordinarie ankomsttid på Skavsta.