Den kritiken och annan framfördes vid en MBL-förhandling inför tillsättandet, från både Lärarnas riksförbund och Lärarförbundet .
Vice ordförande på Lärarförbundet, Emilia Lönnqvist, har funderingar över tillsättningen, när båda lärarfackförbunden är emot förslaget.
– Vi undrar vad strategin är när kommunen gör så här, säger hon.
Enligt högsta skolchef Anna Thörn är det viktigare att skolledarförbundet sa ja till tillsättningen.
– Henrik ska vara chef över skolledare och i det här sammanhanget är det viktigare, även om alla fackförbund är viktiga. Jag lyssnar på kritiken men delar inte lärarfackförbundens oro, säger hon.
I protokollen som upprättades i samband med förhandlingarna framgår att Lärarnas riksförbund och Lärarförbundet anser att Henrik Eriksson inte visat vilja till analys och ansvarstagande för de stora personalomsättningar som varit på Nyköpings högstadium sedan starten 2014.
Enligt Lönnqvist har många lärare slutat på Nyköpings högstadium, fler än vad som är normalt.
– Det väcker frågor runt bemötande av personal och vi har fått indikationer från våra medlemmar att det fanns problem där. Vi har inte upplevt att Henrik Eriksson har sett den höga personalomsättningen som ett problem, vilket är allvarligt med tanke på lärarbristen i landet, säger hon.
Anna Thörn anser inte att omsättningen har varit större än normalt.
– Vi är överens om att det har varit en hög personalomsättning, men inte onormalt hög med tanke på de stora förändringar som varit i och med omorganisationen från fyra skolor till en, säger hon.
Thörn känner till kritiken runt Henrik Erikssons bemötande av personal.
– Jag har efterfrågat från facket, konkret, när sker det här? Vem är det anmält till? Var finns det dokumenterat? Det är väldigt mycket känslor, upplevelser och indikationer. Men för att vi ska kunna göra något åt det behöver vi få svar på våra frågor. Jag ser inte hur det här har koppling till tillsättandet av Henrik Eriksson.
Enligt lärarfacken saknar han tydliga visioner för högstadiet och gymnasiet. Hur ser du på det?
– Jag har inte ställt kravet på någon av kandidaterna att de ska ha färdiga visioner. Det utgår jag ifrån att Henrik tar fram tillsammans med skolledare och medarbetarna på skolorna.
Blir inte bemötandet viktigt då?
– Han är medveten om att det finns mycket uppfattningar och något han jobbar med. Henrik Eriksson utmanar många i tanken och i möten. Det tror jag att högstadiets framgångar delvis beror på. Henrik Eriksson är inte en genomsnittlig chef och det är inte vad jag vill ha. Jag vill ha en visionär, säger Anna Thörn.
Även om Anna Thörn ger ett något motsägelsefullt svar med avseende på om kandidaterna ska ha visioner eller inte, tycker Henrik Eriksson att visioner ska komma från medarbetarna.
– Vid uppstarten av Nyköpings högstadium formulerade all personal, under tre dagar, visionen och ledningen hade mer en administrativ funktion. En vision tas inte fram av en kandidat vid en anställningsintervju. Det vore förmätet, säger utbildningschef Henrik Eriksson.
Han har heller inte hört om kritik om bemötande eller ansvarstagande runt de stora stora personalomsättningarna tidigare.
– Jag har aldrig fått kritiken framförd till mig personligen utan bara tagit del av det som framförs i protokollet. HR gjordes en oberoende analys efter första året och det fanns en stor variation av anledningar till att lärare slutade.
Hur är ditt bemötande med personal?
– Det är svårt att recensera sig själv men jag försöker vara en god ledare och förebild. Det är ett stort och svårt uppdrag, där alla barns rätt står i fokus.