– Det händer en del på laddningssidan men det går för långsamt, däremot trycks det ut massvis med elbilar just nu. Det kommer fler bilar än laddpunkter, säger Marcus Enetjärn, Sverigechef på Monta samt född och uppvuxen i Sjösa utanför Nyköping.
Sverige hör till ett av fyra EU-länder som inte når EU:s rekommendationer om en publik laddpunkt per 10 laddbara bilar. Sverige har hela 20 laddbara bilar per laddpunkt. Det visar en sammanställning som Monta har gjort. Sörmland ligger på 14:e plats, sjua från botten, av Sveriges 21 län.
– Utbyggnaden av publik laddinfrastruktur är enormt viktig, men för att lösa problemet måste vi också göra det möjligt att öppna upp fler laddstationer som i dag är stängda för privat bruk, säger Marcus Enetjärn.
Montas idé är ett verktyg dit företag och privatpersoner kan ansluta sina laddcentraler. Enligt Marcus Enetjärn fungerar det på alla laddare som finns på den nordiska marknaden. Genom en app kan den som äger en laddare sätta ett pris och ta betalt, medan den som vill ladda kan hitta en laddpunkt och betala för sin förbrukning.
– Du kan använda appen utan att betala ett öre. Men när du hyr ut laddpunkten och det blir en betalningsprocess tar vi betalt, säger Marcus Enetjärn.
Fredrik Hassold är i stan på handbollscup och har kört från Göteborg. Han har letat ledig laddplats i tre dagar.
– Det har varit svårt att hitta en ledig laddare som har lite kräm i sig, de har varit upptagna hela tiden. Det här är första gången på länge vi har kommit till en stad med så lite laddstationer, så det har varit segt, säger Fredrik Hassold.
Skulle det rädda dig om du fick ladda över natten hemma hos en privatperson?
– Ja, det skulle vara smart. Om de inte använder laddplatsen så skulle det hjälpa mig, säger Fredrik Hassold.
Även elbilsägaren Sara Meurling har märkt att det är trångt på laddplatserna runt om i Nyköping.
– Vi har stått och väntat vid en upptagen laddstation en stund. Men vi beslöt oss för att leta upp en ny, för vi måste komma vidare till Linköping och nu hittade vi den här snabbladdaren, säger hon.
Skulle du kunna tänka dig att låna ut din laddare hemma när du inte behöver ladda bilen?
– Ja, varför inte. Det skulle vara jättebra om fler kan ta del av laddningen till sina elbilar, säger Sara Meurling.