Nävertorp missade rapportera till Skatteverket

Färdtjänstbolaget Nävertorps specialtransport har slarvat med chaufförernas kontrolluppgifter, som ska skickas in till Skatteverket. – Anskrämligt, tycker Transportarbetareförbundet.

Nyköping2015-04-11 10:21

Som leverantör av färdtjänst och sjukresor i Sörmland får Nävertorps specialtransport betalt i skattepengar från kommuner och landsting. Men när det gäller att rapportera vidare till Skatteverket hur mycket som betalats ut i löner brister bolaget. När Skatteverkets sista anmälningsdag passerade i januari hade inga uppgifter registrerats för de över 100 anställda.

– Vi tycker att det är anskrämligt. Det är ju faktiskt en offentlig upphandling de kör på, säger Jonny Fransson, ombud på Transportarebetareförbundet.

Facket blev nedringt av oroliga chaufförer när missen började uppdagas. Kontrolluppgifterna utgör grunden för de ifyllda fälten på inkomstdeklarationen. Först en och en halv månad för sent kom uppgifter för 119 anställda in till Skatteverket, och en del av chaufförerna har nu fått inkomstdeklarationer där rutan för lön är tom.

Varför har ni inte skickat in kontrolluppgifterna?

– Jag har ingen kommentar, det tar jag med mina anställda. Fråga om saker som vi gör bra, då kan jag svara, säger Sultan Salimovic, vd för Nävertorps specialtransport.

Han vill heller inte svara på om han avser skicka in uppgifter för fler av sina anställda.

Har ni inte koll på ekonomin i företaget?

– Jag har inte tid att snacka mer.

Nävertorps specialtransport har tidigare fått kritik från sina anställda för att de betalat ut lönen för sent. Vid ett tillfälle förra året uppstod en konflikt i Nyköping då Salimovic höll på utbetalningarna eftersom det saknades pengar i bokföringen, ett problem som han menade var de anställdas fel. En månad senare begärde han bolaget i konkurs.

Det konkursade bolaget hette Nävertorps taxi i Eskilstuna. Även där har arbetsgivaren brustit i att rapportera löner som betalades ut före konkursen.

– Det är inte helt sällsynt att man inte får fram alla kontrolluppgifter efter en konkurs. Därför är det viktigt som anställd att spara alla lönespecifikationer, säger konkursförvaltaren Curt Andén.

Transportarbetareförbundet har följt chaufförerna genom konkurser och konflikter med arbetsgivaren. Deras bild av hur bolaget sköts i dag kan beskrivas med ett ord:

– Slarvigt, mycket slarvigt. Jag förstår inte hur man kan driva ett företag så här. Att ha anställda är ett ansvar och det är ändå de som driver in pengarna, säger Kjell Arbestål, ombudsman på Transport.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!