– Vår Kalasjulöl är vår näst största produkt efter vår storsäljare God Lager. Julen är otroligt viktig för oss, säger Nils Oscars VD Henrik Kihlberg.
God Lager har funnits sedan 1998 och Kalasjulölen ungefär lika länge. I november lanserar systembolaget alla julöl och bryggeriet började brygga julölen i september. Sista batchen görs i början på december.
– Då har vi gjort 300 000 flaskor av Kalasjulölen, säger VD:n.
Julöl är en öl som ska passa till kraftigare mat som är fet och har mycket kryddor.
– Samtidigt som det blir kallare och är lite murrigare ute så vill man ha något kraftigare i glaset, säger restaurangchefen på bryggeriet Alexander Edén.
Olle Sundberg är bryggare på Nils Oscar och han berättar att Kalasjulölen innehåller fem till sex olika maltsorter.
– Julölen är en mellanmörk lager som ska passa till många olika sorters mat. Trots att den är lite mörk är den lätt att dricka, säger han.
Det lilla bryggeriet som ligger längst ner på Fruängsgatan i Nyköping var det första hantverksbryggeriet som började tillverka alkoholfri öl, redan 2015. Utvecklingen på alkoholfri öl är jättestor.
– Nu kan man gå på samma fest men ändå hålla sig nykter, säger Henrik Kihlberg.
Tack vara den alkoholfria ölen har de fått in nya öldrickare.
– Det är många gravida kvinnor som börjar dricka öl på det här sättet, säger han.
Totalt har de drygt 15 olika ölsorter i sitt sortiment men det varierar lite beroende på vilken säsong det är. Till jul har de två olika sorters julöl. En Kalasjulöl som ligger på 5,2 % alkohol och är en lager – men även en alkoholfri, Nils Oscar Julöl alkoholfri, som är en brown ale. Förutom den alkoholfria julölen har de ytterligare två alkoholfria alternativ, en Pale ale och en God Lager.
– Försäljningen av de alkoholfria ölen har exploderat, säger VD:n.
Henrik Kihlberg berättar att det som är intressant med Nils Oscar är att det uppfattas som högtidligt. När det ska vara lite fint eller man ska ha fest då köper man Nils Oscar. Vi har en större förändring i försäljningen vid högtider än andra bryggerier. Det märks vid påsk, midsommar, jul och till kräftskivorna. Vid de här typiska ölhögtiderna säljer de jättemycket.
Nils Oscar är ett hantverksbryggeri med 14 anställda.
– Vi vill finnas överallt. På Systembolaget, hos restaurangerna och även i dagligvaruhandeln, avslutar VD:n.