Nu erbjuder regionens vårdcentraler digitala hembesök

Flera av regionens vårdcentraler har redan börjat erbjuda patienter att besöka dem i chattrum och videosamtal.

På videolänk kan doktor Staffan ge råd och ordinationer precis som vid ett vanligt läkarbesök. Här pekar han ut en led i foten som kan skadas av artros. "Men bäst är om patienten själv får vrida och känna" säger han.

På videolänk kan doktor Staffan ge råd och ordinationer precis som vid ett vanligt läkarbesök. Här pekar han ut en led i foten som kan skadas av artros. "Men bäst är om patienten själv får vrida och känna" säger han.

Foto: Bilbo Göransson

Nyköping2020-05-29 17:35

– En patient med problem med axeln var väldigt nöjd med videosamtalet, eftersom sjukgymnasten både kunde bedöma rörligheten, och visa övningar, säger läkaren Staffan Ahlkvist.

Bagaregatans vårdcentral ingår i ett projekt i länet med digitala vårdbesök. Det innebär att patienten kan befinna sig nästan var som helst – om hen har en tillräckligt bra wifi-signal.

– Det har absolut blivit mer aktuellt i och med corona. Och särskilt för de riskgrupper som ska isolera sig för att undvika smittorisk, säger Staffan Ahlkvist.

Vissa vårdcentraler erbjuder chattrum för patienten, medan andra som Bagaregatan använder videosamtal. Nu vill regionen köpa in en ny app, som förväntas kosta över sju miljoner kronor per år. I den nya appen ska man kunna ha både chatt och videosamtal i samma app. Där vill man även se en triageringsfunktion. Triagering betyder att patienten kan svara på enkätfrågor direkt i appen för att hjälpa hen att slussas fram till rätt vårdanställd, som exempelvis distriktssköterska, psykolog, sjukgymnast eller läkare.

– Det ser vi fram emot, säger Staffan Ahlkvist.

Men upphandlingar tar tid. Mats Henningsson som är ansvarig för Hälsovalet, som administrerar sörmlänningarnas val av vårdcentral.

– Förhoppningsvis är upphandlingen genomförd 2020 med start av digital plattform 2021. Vi ser det här med digitala besök som ett mycket bra komplement till fysiska besök på vårdcentralen, säger Mats Henningsson.

Vårdbolaget Kry erbjuder en app för videosamtal med patienter som regionens vårdpersonal får använda gratis.

Varför ska ni upphandla en tjänst som ni redan får gratis?

– För att gratisappen inte erbjuder någon triagering. Det är bara en app för videosamtal. Kry kanske lägger ett anbud på den här upphandlingen som erbjuder triagering, men då kommer det inte vara gratis, säger Mats Henningsson.

Regionrådet Monica Johansson (S) är positiv till digitaliseringen.

– Jag tror det här med digitala läkarbesök är här för att stanna. Privata vårdgivare har redan erbjudit det länge, men det är något som vi börjat med på vårdcentralerna och det är efterfrågat både av personal och patienter. Så det är något vi får utveckla, säger hon.

De flesta besöken sker dock i fysisk form.

– Ibland är det helt nödvändigt att träffas. Det är värdefullt att kunna erbjuda olika sorters kontakter mellan patient och vårdgivare som bidrar till kontinuiteten, säger doktor Staffan Ahlkvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!