Det är natt på Skavsta flygplats. Klockan är runt halv två och området är tyst. Förutom på huvudlandningsbanan – där råder febril aktivitet. Gula saftblandare cirkulerar på ett tjugotal vägarbetsmaskiner, motorer mullrar och genom strålkastarljusen sveper tjocka röktäcken förbi.
Det är huvudlandningsbanan som just nu håller på att få en ny ytbeläggning. Ett fyra centimeter tjockt asfaltlager ska fräsas bort på en tre kilometer lång sträcka för att ersättas med ny asfalt.
– Den senaste beläggningen gjordes 1990. Sedan har man såklart gjort småreparationer i jämna mellanrum. Vi kommer jobba totalt tolv nätter med det här, och har då ett tidsfönster från halv tolv på kvällen till halv sju på morgonen, säger Lars Johansson, teknisk chef på Skavsta.
Det är ett tidsschema som kräver sin planering. I väntan på beläggningsmaskinerna som anländer strax efter klockan ett påbörjas bortfräsningen av gammal asfalt. Hittills har cirka 1000 ton tagits bort.
– Den gamla asfalten placeras på upplägg och sedan återanvänds den till framtida asfaltläggningar, säger Lars Johansson.
När beläggningsmaskinerna sedan anländer, tillsammans med 6-7 lastbilar som bär med sig 33 ton asfalt vardera, kan asfalteringen påbörjas direkt. Därefter kontrolleras densitet, ytstruktur och hållrum i den nya beläggningen.
– Det är väldigt viktigt att det inte kommer ned vatten i asfalten. Det kan leda till sprängningar och sprickor på banan, förklarar Lars Johansson.
Avslutningsvis genomförs en städning, banan besiktas och sedan drar flygtrafiken i gång igen.
Förutom bättre friktion på landningsbanan kommer den nya beläggningen effektivisera underhållningsarbetet, särskilt på vintern.
– Det kommer bli enklare för oss att röja snö, eftersom banan blir jämnare. Den bana som vi haft fram tills nu har blivit lite guppig med åren och då blir det bökigare med snöröjningen, säger Lars Johansson.
Sammanlagt är det 60 000 kvadratmeter som ska nybeläggas på landningsbanan – en kostym som i runda slängar motsvarar drygt åtta fotbollsplaner.