Ryanair erkänner attitydproblem

För första gången någonsin erkänner nu flygbolaget Ryanair att man har ett stort problem med kundservice. Nästa års utmaning för bolaget är att bli mer serviceinriktat, sa Ryanairs VD Michael O'Leary på bolagets årsstämma under fredagen.

Nyköping2013-09-23 18:31

Även om Ryanair är Europas största lågprisbolag har man inga planer på att sluta växa. Ett led i strategin för att få fler passagerare är att ändra attityden, säger Michael O'Leary som för första gången erkänner att bolaget har en "snarstucken attityd". Det skriver Reuters.

– Vi ska försöka undvika saker som helt i onödan gör folk förbannade, sa Michael O'Leary till aktieägarna på årsstämman. Där påtalades det från ägarna att Ryanairs attityd i kundservicefrågor nu gått så långt att det påverkar bolagets kurs.

I den svenska Förtroendebarometern 2013 hamnade Ryanair på en bottenplats och en nyligen genomförd brittisk undersökning ger bolaget samma bottennotering. Det var konsumenttidningen Which som utnämnde Ryanair till det värsta bolaget av Storbritanniens 100 största företag.

Michael O'Leary har nu lovat såväl sina aktieägare som resenärer att under nästa år fokusera på att förbättra Ryanairs kultur och attityd.

Ett led i detta är att vara mer tillåtande när det gäller passagerarnas handbagage. Hädanefter ska ingen riskera att behöva betala extra avgift för att handbagaget överstiger tillåtet mått med bara några millimeter, något som fram tills nu förekommit.

Ryanair lovar också att bli bättre på att svara på mejl med hjälp av ett helt nytt team som ska tillsättas.

– Flera av de här åtgärderna för kundservice kostar inte särskilt mycket pengar och det är något som vi satsar på att genomföra under nästa år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!