Som en del i en mer kundvänlig profil firade Ryanair på torsdagen att man har haft 22 222 222 kunder på Skavsta flygplats. Trots tidigare kritik för att ha haft en bristande kundservice menar Neringa Öhrström att bolaget är ledande när det kommer till att serva kunderna.
– Det gäller både låga priser och att vara i tid. Senaste siffrorna var 91 procent i november.
Ni har tidigare fått kritik för bristande kundservice. Hur ser ni på den kritiken?
– Det har varit viktigt att lyssna på kunderna. Vi har jobbat väldigt hårt med att förbättra oss. Men eftersom det är 90 miljoner passagerare per år är det alltid någon som kommer ha åsikter. Sedan kommer det fram i media och man kanske inte får höra den andra sidan, säger Neringa Öhrström, från Ryanair.
Hon förklarar att de har arbetat hårt genom att bland annat utveckla sig på den digitala biten.
– Väldigt mycket har handlat om att förbättra webben och mobilappen. Sedan har det handlat mycket om att nå ut till kunderna. De får ta med sig två handbagage ombord. Alla får tilldelade säten så att man inte behöver köa.
Samtidigt som flygbolaget firar över 22 miljoner resenärer från Skavsta har det lagt ned flera rutter från flygplatsen. Förra vintern togs 23 avgångar bort. Då menade man att beslutet fattades på grund av bristen på flygplan. I dagsläget finns det heller inga planer att utöka avgångarna. Ryanair genomför dock en satsning där man under ett antal år kommer köpa in nya flygplan till sin flotta.
– Nästa år kommer trafiken vara mer eller mindre densamma som i år. Men vi hoppas att från och med vintern nästa år kunna utöka trafiken igen, säger Elina Hakkarainen, från Ryanair.
Karolina Sundqvist som blev den resenär som firades under torsdagen hade tagit sig från Linköping till Skavsta för att åka till Teneriffa. Närheten till hemstaden var en av de främsta anledningarna till att åka från flygplatsen.
– Det är smidigt att flyga härifrån. Det går flygbussar från Linköping och är jätteenkelt. Jag trodde någon skojade när jag hörde att jag var den 22 222 222:e passageraren.