Polisen fortsätter leta efter bevis som kan förklarar varför piloten Andreas Lubitz agerade som han gjorde. I den husrannsakan som genomförts i Lubitz hem fann polisen tecken på att han var psykiskt sjuk.
Mycket tyder på att det var Andreas Lubitz som var ensam ansvarig för den katastrofala flygolyckan i de franska alperna. Planet som lyft från Barcelona med destination Düsseldorf var fylld med passagerare och befann sig på elvatusen meters höjd.
När förstepiloten lämnade cockpit för att gå på toaletten ska Andreas Lubitz ha reglat dörren till förarkabinen och styrt planet mot marken.
Det har fått flera flygbolag att se över sina rutiner, bland annat om man ska lämna cockpiten till bara en person. En förändring som kan minska risken för att någon medvetet försöker krascha ett plan.
I USA finns sedan tidigare en regel om att det måste finnas två personer i förarkabinen.
Men något liknande regelverk i Europa, säger Martin Lindgren, ordförande i Svensk pilotförening.
– Vissa bolag har den rutinen att det ska finnas två personer i cockpit, men olika flygbolag har olika rutiner, säger han.
Nu flaggar dock flera flygbolag om att det alltid måste vara två personer i cockpit. Norwegian, Easyjet, Air Berlin, Air Canada och Air Shuttle hör till bolagen som skärper kraven.
Ryanair som har sin skandinaviska bas i Nyköping har också tagit intryck av flygkatastrofen.
Och Ryanair har sedan flera år tillbaka reglerat att det i cockpit alltid måste finnas två personer.
– Ryanair kräver alltid två personer att vara i cockpit alla tider. Om piloten behöver besöka toaletten ska kabinpersonal begäras för att stå inne i cockpit de här korta ögonblicken, förklarar Neringa Öhrström.
– Den här policyn har vi haft sedan det blev lag om att försegla dörren till cockpit, fyller pressansvariga på Ryanair Elina Hakkarainen i.
Samtidigt har det framkommit att flygbolagen bör se över vilka tester piloterna genomgår.
– Piloterna genomgår medicinska tester varje år och besvarar ett frågeformulär, säger Martin Lindgren.
Han poängterar också att det ännu inte är fastslaget hur flygkatastrofen gått till.
Men hos vissa flygpassagerare vid Skavsta har flygkatastrofen satt spår.
– Jag var lite orolig innan vi skulle resa, det var ju länge sedan det inträffade en så stor flygkrasch i Europa, säger Karina Fekete, som kommer från Ungern.
– Det som hände var en ovanlig situation med en pilot som var sjuk, säger Nandor Fekete, Ungern, som också är pilot för en så länge mindre plan.
Han visste sedan tidigare att Ryanair alltid har två personen i förarkabinen, vilket han tycker är bra.
– Jag vill komma till Polen snabbt och då finns det inga andra alternativ, säger Paulina Kachmarczyk, som arbetar i Sveg, Härjedalen.
SN har även sökt ansvariga på Wizzair som flyger på Skavsta.