Ett varningslarm skickades ut men piloten kunde ta ner planet utan problem – dock med längre landningssträcka än normalt.
Ryanairplanet, som var på väg till Skavsta från Faro i Portugal, fick indikationer på klaffel och larmade LFV:s flygledare. De i sin tur skickade ut varningslarm till räddningspersonal.
- Det blev en höghastighetslandning eftersom klaffarna på vingarna inte fungerade, men planet landade utan anmärkning, säger Anette Östlin, pressansvarig på Luftfartsverket.
Hur upplevs det för passagerarna?
- Jag tror inte det märks på något sätt. Det upplevs nog inte som ovanligt, säger Anette Östlin.
Klaffarna sitter på vingarna och hjälper bland annat flygplanet att sjunka och bromsa farten. En höghastighetslandning kräver längre landningssträcka än normalt.
- Skavsta har ju väldigt långa banor, så det fanns utrymme. Klaffel är inget allvarligt fel, men det bryter ju från de normala rutinerna, säger Anette Östlin.
Sörmlandskustens räddningstjänst ryckte ut för att bistå flygplatsens egen räddningskår. Piloten valde dock att gå ner innan Sörmlandskustens räddningstjänst hunnit fram.
- Det är ju kaptenens beslut om man vill landa eller om man vill vänta in mer räddningsstyrka. Vi kom precis efter landning, säger Björn Hellström, räddningstjänstens insatsledare.
165 personer ska ha funnits ombord på planet.