Skavsta har sedan tidigare status som riksintresse. Trafikverkat har nu tagit fram ett förslag på vad riksintresset innebär för markanvändingen runt flygplatsen.
I grunden är det utmärkt, anser Urban Granström (S), kommunalråd. Processen är ett erkännande av Skavstas betydelse för hela flygplatsinfrastrukturen.
– Titta på debatten om Bromma. I utredningen om Brommas nedläggning omnämns Skavsta som ett alternativ. I den allmänna debatten om Bromma är det däremot ganska tyst om Skavsta, säger han.
Ända sedan 2018 har Trafikverket undersökt hur riksintresset ska preciseras. I somras presenterades ett förslag – och av ett remissvar står det klart att delar i förslaget bekymrar Nyköpings kommun.
Skavsta flygplats har två landningsbanor. I dag är det i princip enbart den 2,8 kilometer långa och 45 meter breda huvudbanan som används. Den 800 meter kortare och fem meter smalare tvärbanan används, men endast för mindre transportflyg.
I sitt förslag vill Trafikverket ta höjd för att tvärbanan kan komma att användas mer i framtiden. Den bedöms vara viktig med hänsyn tagen till klimatförändringarna och förändrade väderförhållanden, berättar Peter Lindskog, samhällsplanerare på Trafikverket.
– Tvärbanan löper i nord-sydlig riktning. I framtiden kommer vindriktningen sannolikt att oftare gå i samma väderstreck. Med tanke på vilka väderförhållande som är bäst för flyget gör det banan intressant, säger han.
Om förslaget antas innebär det att kommunen måste ta hänsyn till banans inflygningskorridorer vid framtida exploatering av närområdet. Det kan skapa problem, menar Urban Granström.
Vilka kan konsekvenserna bli?
– Det är svårt att få en översiktlig bild av det i dag. Men det skulle kunna påverka våra möjligheter att skapa företagsmark i området, något som vi har planerat, säger han.
Enligt Peter Lindskog på Trafikverket stämmer det att kommunen måste ta hänsyn till inflygningskorridorerna. Men skillnaden mot i dag är obefintlig, anser han.
– Jag har sett kommunens planer och de skulle redan i dag stöta på problem när myndigheterna ska pröva dem, säger han.
Urban Granström medger att flygplatsen redan i dag skapar begränsningar för framtida exploatering men frågar sig om dessa begränsningar är rimliga.
– Begränsningarna förstärks under alla omständigheter av ett riksintresse, säger han.