Ett av Wizzairs flygplan vänder upp nosen västerut och börjar rulla. Några sekunder senare dånar den enorma maskinen över våra huvuden. Det säger sig självt att det inte går att lägga ny asfalt här så länge trafiken är i gång.
– Därför görs allt arbete på natten. Vi börjar vid midnatt när det sista flyget gått med att skrapa av ett antal meter av den gamla beläggningen. Sen asfalterar man sträckan på nytt så att hela banan går att använda igen på morgonen, säger Joakim Lindholm, driftansvarig på Skavsta.
Som resenär kommer man inte märka någon skillnad, annat än att banan blir mörkare och mörkare ju längre sommaren går. Att byta ut hela längan på 2,9 kilometer beräknas ta fyra veckor. Men först ska rätt recept på asfalt tas fram.
– Den får inte vara för slät så att det blir halt när det regnar, och inte så gropig att snö och slask fastnar på vintern, säger han.
Banan ska också förberedas för hundratals lampor som guidar piloterna rätt från luften. Dagens två ljusslingor längs landningsbanans kanter kompletteras med en rad i mitten och grupper av ljus som markerar var planet ska sätta ner hjulen.
– Sen måste vi också uppgradera andra saker, som tillgången på backup-kraft till exempel, säger Joakim Lindholm.
Systemet gör det möjligt för piloterna att landa även i riktigt svåra väder, som tjock dimma och svåra snöfall. Skavsta blir en säkrare och mer pålitlig flygplats för flygbolag att lägga sin trafik på. Tanken är också att kunna avlasta Arlanda och Bromma när väderförhållandena ställer till det. Landningssystem i kategori tre, som Skavsta ska få, finns i dag bara på två svenska flygplatser: Arlanda och Landvetter.
Systemet kostar 50 miljoner kronor och banarbetet ytterligare 20. När renoveringen började diskuteras för flera år sedan talades det om en prislapp på 100 miljoner bara för ny beläggning.
Hur kan det skilja så mycket?
– Då talade man om att göra om den från grunden och byta ut hela banan på en gång. Nu när vi byter cirka 20 meter i taget kan vi hela tiden utgå från höjden vid skarvarna. Och så byter vi bara mitten av banan, det blir mindre än hälften av ytan, säger Joakim Lindholm.
Nyköpings kommun, som äger 9,9 procent av flygplatsen, bidrar inte till renoveringen. Däremot har Skavsta ansökt om 35 miljoner från EU:s infrastrukturfond, tillsammans med Nyköpings kommun och Regionförbundet. Pengarna ska delfinansiera sommarens arbeten och flera kommande utredningar om hur Skavsta kan växa som trafiknav när flygplatsen kopplas upp mot Ostlänken. Besked från EU väntas i mitten av juli.