- Det handlar om många små justeringar. En bättre tidtabell, och så har vi blivit tuffare när vi förhandlar våra kommersiella kontrakt. Aktörerna som är här har börjat förstå att Skavsta är en marknadsplats, säger Skavstas vd Dot Gade Kulovuori.
Förra årets förhandlingar med Ryanair gick dock mindre bra. Flygbolaget flyttade ett av de sex plan som haft sin bas i Nyköping. De ständigt ökande passagerarsiffrorna, som Skavsta gjort sig känt för, gick i stället ner 10 procent. Men paradoxalt nog var det just den minskade trafiken som gjorde vinsten på 1,2 miljoner kronor möjlig.
- Skavsta har växt från 250 000 passagerare till nästan tre miljoner på under tio år. Det är klart att du får växtvärk till slut. Du behöver lite tid att konsolidera alla funktioner, och det fick vi när trafiken gick ner lite, säger finansdirektören Mette Færder.
Det finns fortfarande mycket kvar att effektivisera på flygplatsen, och många sätt att spara in. Den stora investeringen i en ny beläggning på landningsbanan kan också bli billigare för företaget än man först gått ut med.
- Vi får titta närmre på om vi kan få bidrag eller genomföra det på något annat vis än vad som först var tänkt. Man kanske inte behöver göra allting på en gång, säger Færder.
- Men just nu gör vi inget innan vi har pratat med den nya ägaren för att höra hur deras tankar går, säger Kulovuori.