Skräddare och cykelreparatörer hoppas på fler kunder

Nu kan det bli billigare att lämna in kavajen, skorna och cykeln på reparation i stället för att köpa nya. Momsen på enklare reparationer halveras i ett försök att få oss att minska sopberget. – Jättebra, säger Maja Lindh, sömmerska i Nyköping som hoppas på fler kunder.

NYKÖPING2017-01-03 07:00

I lokalen intill Nyköpingsån som hon delar med skräddare Richard Hofvander sitter Maja Lindh vid symaskinen och lagar en trasig byxfåll. Hon tycker att det är ganska vanligt att folk lämnar in sina kläder för reparation, men hoppas att det blir ännu vanligare.

– Det är viktigt att ta tillvara på det vi har och inte bara kasta och köpa nytt, ibland är det kläder som barn har suttit och sytt i andra länder så det finns många aspekter, säger hon.

I snitt slänger svenskarna åtta kilo textilier per år i papperskorgen.

– Det är helt galet. Det går åt otroliga mängder resurser att göra nytt. Det här är verkligen en tjänst för miljön.

Den nya lagen som trädde i kraft vid årsskiftet innebär att momsen för reparationer sänkt från 25 procent till 12 procent. I skräddarateljén vågar de inte lova lägre priser innan de vet mer om vad de nya reglerna innebär.

– Framför allt behöver vi inte införa någon prishöjning, snarare kan det bli en sänkning, säger Maja Lindh.

Och de hoppas på fler kunder.

– Vi tror och hoppas det. Jag hoppas att fler kommer in och byter ut ett trasigt blixtlås till exempel, säger Richard Hofvander.

Tanken med momssänkningen är att kläder, skor och cyklar ska kunna användas längre med hjälp av reparationer och att därmed färre nya varor produceras. Det skulle leda till att färre råvaror utvinns och transporteras och att avfallsmängderna minskar. Dessutom hoppas regeringen att det ska leda till nya jobb som inte kräver lång och formell utbildning och att tröskeln till arbetsmarknaden därmed sänks.

På Haga cykel i Nyköping vet butikschef Elin Tibblin ännu inte hur priserna kommer att påverkas av den halverade momsen.

– Jag måste ta reda på mer, men det är bra att man tar hand om sina grejer i stället för att köpa nytt.

I cykelbutiken har de sett en växande cykeltrend de senaste åren, både för nya cyklar och reparationer. Och den halverade momsen kan leda till att ännu fler lämnar in cykeln för reparation.

– Det känns som en rimlig grej som kan leda till lägre kostnader och att fler lämnar in på reparation, säger Martin Roos som är anställd i butiken.

– Vi får se vad det kan leda till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!