Det är den skånska gymkedjan Fitness 24 seven med över 150 gym i hela landet som expanderar. Kedjan har redan fem gym i Eskilstuna, men detta blir det första i Nyköping med omnejd.
Det nya gymmet är ett så kallat nyckelgym och lockar med dygnet runt-träning för 199 kronor i månaden och en separat tjejavdelning. När det är obemannat kommer medlemmarna in med eget kort.
– Vi tror att det finns en efterfrågan för vårat koncept, säger regionchef Rani Malk.
Samtidigt är konkurrensen om Nyköpingsborna stor, särskilt för de mindre aktörerna.
Flera av de fristående gymmen har nyligen gjort nysatsningar för att stå sig konkurrensmässigt, bland annat Hälsomagasinet och Sunlight.
Även Aktiv Aqua i Ekensberg har fått en nystart. Här har nya ägare tagit över och kommer att driva vidare gymmet under det nya varumärket Frisk.
– Självklart är konkurrensen hård men det som påverkar mest är de stora kedjorna som sänker prisnivån i branschen, säger Annelie Sundell Salonen, som är verksamhetschef för den nya träningsanläggningen.
Här fanns tidigare endast seniorgym och vattengympa. Nu kommer man även erbjuda kvällsträning och gruppträning. Det nya gymmet ska fortfarande rikta in sig på seniorer, men en ny målgrupp blir medelålders motionärer.
– Vi kommer inte att vara ett traditionellt gym. Vi vill att det ska vara litet och familjärt, säger Annelie Sundell Salonen.
Även Friskis och svettis får lite av en nystart i helgen. Den ideella föreningen har haft det tufft att gå runt med medlemstapp och ekonomiskt underskott. För att nå ut till en yngre målgrupp uppgraderar man därför om gymdelen och anställer en personlig tränare, något som efterfrågats.
– Det vi satsar på är att följa upp den trenden som finns nu, säger Mikael Listam, vice ordförande för Friskis och svettis i Nyköping.
Samtidigt som de mindre aktörerna brottas med tuff ekonomi är det inte alla som räds konkurrensen. Ett av de större gymmen i Nyköping är Elixir, som också erbjuder breda öppettider mellan 04 och 24.
– Jag ser inte det som något större hot faktiskt. Vi har ju ett helt annat koncept. Jag tror att gymmen som ligger på stan kommer att få mer konkurrens, säger vd Max Oscarsson.
Inte heller Kristian Rubin, platschef på World class, tror att de kommer att påverkas, eftersom de har olika målgrupper.
– Min erfarenhet av Fitness 24 Seven är att de marknadsför sig med att man kan träna när som helst till väldigt lågt pris. Vi marknadsför oss mer med att ge människor lösningar med mer fokus på värdet än på priset. Att få hjälp med att komma igång att träna, att det är bemannat, att det är utbildade instruktörer på plats.
Finns det utrymme för ett till gym?
– Ja, det gör det absolut. Ju fler vi är som hjälps åt att marknadsföra träning, desto fler människor är det som tränar, säger Kristian Rubin.