Den gamla järnvägsstationen från 1915 läggs ned.
Busstationen vid Teaterparken flyttas 750 meter norrut till järnvägen.
Brunnsgatan byggs och breddas om med en ny järnvägsbro så att bussar och tung trafik kan passera.
Så ser de stora huvuddragen ut i planen för ett nytt resecentrum i Nyköping, som baxats fram under tio år och som nu ska granskas och finputsas i samråd med alla som är berörda.
Grundtanken är att samla alla trafikslag, tåg, bussar, bilpendlare, cyklister och fotgängare, till en enda plats längs järnvägen som passerar genom Nyköping.
Platsen är det gamla godsbaneområdet söder om järnvägen intill Södra Bangårdsgatan.
En sak är klar:
Det blir stora och genomgripande förändringar som kommer att påverka främst dem som i dag bor längs Södra och Norra Bangårdsgatan.
Båda gatorna måste byggas om, få rejäla gång- och cykelvägar för att klara trafiktrycket, och kopplas samman med trevägskorsningar till Brunnsgatan.
Därför måste ett bostadshus i det trånga hörnet Södra Bangårdsgatan och Brunnsgatan rivas.
Eftersom all inkommande trafik, både bussar och bilar, ska ledas in på dessa två gator kommer fastigheterna längs gatorna att utsättas för buller som kräver ljudisolering.
Bussdepåerna för stadstrafik och regiontrafik läggs vid Södra Bangårdsgatan, bara två minuters promenad från plattformarna till järnvägen.
Vid Norra Bangårdsgatan byggs en depå för busspendel och ersättningsbussar, som matas in från den nya korsningen mot Brunnsgatan mittemot Folkungavallen.
130 parkeringsplatser för bilar byggs längre västerut, trafiken kommer sannolikt att ledas in via Blommenhovsvägen och Norra Bangårdsgatan. Totalt räknar kommunen med ungefär 200 parkeringsplatser, inräknat korttidsparkering.
I dag finns 300 parkeringsplats, det innebär alltså att var tredje bilpendlare blir utan parkering.
Å andra sidan byggs cykelparkeringarna ut rejält, jämfört med den låga standard som råder i dag. Planförslaget talar om 1 500 cykelparkeringar på flera olika platser vid resecentrum.
Dagens järnvägsstation läggs alltså ned, men kommer inte att rivas. I stället ska den byggas om för andra ändamål, exempelvis småbutiker eller en liten saluhall.
Det gamla lokstallet rivs, liksom största delen av godsmagasinen. En liten del av magasinet behålls som entré till resecentrum från Magasinsgatan.