120 miljoner satsas på nya Strängnäsbron

Trafikverket ändrar sina mål med den omdebatterade ostlänken och sannolikt startar inte arbetet med den förrän tidigast tidigt 2030-tal. Men flera stora förändringar är på gång i järnvägstrafiken mellan Eskilstuna och Flen, och nya Strängnäsbron ska repareras för upp till 120 miljoner..

Nya Strängnäsbron är i behov av reparation, liksom järnvägen mellan Eskilstuna och Flen, som byts nästan helt och hållet.

Nya Strängnäsbron är i behov av reparation, liksom järnvägen mellan Eskilstuna och Flen, som byts nästan helt och hållet.

Foto:

Övrigt2017-08-06 15:02

Det här framkom vid Trafikverkets presskonferens i Eskilstuna under torsdagseftermiddagen där bland andra regionaldirtektören Einar Schuch presenterade de flesta nyheter rörande region öst i Trafikverkets förslag till nationella plan för transportssystem för åren 2018 till 2019.

‒Det troliga är att spaden kommer i jorden för ostlänken tidigast 2030, säger Einar Schuch.

Planerna som rymmer en satsning på tyngre och större båtar på Mälaren och där såväl Köpings- som Västerås hamn ska muddras och fördjupas ligger fast.

Klart är också att nya Strängnäsbron ska renoveras under den första tidsintervallen av planen. Någon gång mellan 2018 och 2023 renoveras nya Strängnäsbron och till en kostnad beräknad till mellan 100 och 120 miljoner.

På frågan om bron kommer stängas av helt under det arbetet svarar Jonas Bruce på trafikverket nej.

‒Det försöker vi undvika så långt det bara går. Men exakt vad som ska göras och när är inte riktigt klart ännu, svarar han.

Sannolikt betyder det att 2018 blir ett år med utredningsarbete och att själva reparationerna kommer i gång först under 2019.

Arbetet med att förstärka järnvägen mellan Eskilstuna och Flen fortsätter också och här satsas 300 miljoner kronor på ett spårbyte som inleds nästa år.

‒Vi ska byta 40 kilometer räls och nio växlar ska också bytas ut. Sannolikt ska vi också förbättra flera plankorsningar längs sträckan, säger Jonas Bruce.

Det här jobbet startar redan nästa år, men de riktigt stora jobben är inplanerade under fem veckor i juli och början av augusti 2019:

‒Då stängs all tågtrafik av längs sträckan.

Fler detaljer i den nationella planen; idén om höghastighetståg på ostlänken överger man nu på Trafikverket.

‒Vi sparar tio miljarder på att ha 250 som högsta hastighet, säger Einar Schuch.

Och så ska då äntligen trafiksituationen vid Söderköping åtgärdas. En ny länk förbi Söderköping grävs ner under Göta kanal

om planen blir antagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!