2016 blev ett nytt rekordår för köpcentret Tuna Park

Köpcentret Tuna Park ökade förra året omsättningen med 4,8 procent till den nya rekordnoteringen 577 miljoner kronor.

Veronica Gustafsson, centrumchef Tuna Park.

Veronica Gustafsson, centrumchef Tuna Park.

Foto: Veronica Karlsson

Övrigt2017-02-06 05:33

Efter rekordåret 2015 har den positiva utvecklingen hållit i sig för Tuna Park. Omsättningen på 577 miljoner kronor 2016 är den största sedan starten för 12 år sedan.

‒Konsumenternas köpvanor förändras och rapporter visar att näthandeln står för en allt större del av hushållens inköp därför känns det extra roligt att vi kan påvisa sådana bra resultat, säger Veronica Gustafsson, centrumchef för Tuna Park.

Antalet besökare ökade förra året med 4,3 procent till drygt 1,8 miljoner, vilket är det största antalet på fyra år.

‒Vi kan och vill inte konkurrera med näthandeln utan väljer att satsa på service och utbud som man inte kan få hemma vid datorn, säger Veronica Gustafsson.

‒Vi har också valt att jobba mer lokalt. Tidigare har vi haft populära artister som i och för sig dragit mycket besök men inte bidragit till ökad handel. Att jobba med lokala aktiviteter och samtidigt bidra med en mötesplats till eskilstunaborna har visat sig vara väldigt lyckat.

Tuna Park samarbetar med föreningar som till exempel Guif och Eskilstuna Basket.

‒Vi ser också till att samarbete med andra kända varumärken och etablerade företag från Eskilstuna för att skapa fler besöksanledningar, säger Veronica Gustafsson.

Hon berättar att nya aktörer på Tuna Park är Sooya som tagit över en av restaurangerna på mattorget, Peachy Queen och Royal Nails.

‒Vi ser en positiv trend i Eskilstuna där varumärken som vi inte haft tidigare vill etablera sig dels tack vare att befolkningen har ökat men också för att det sker andra bra saker i Eskilstuna som nya arena, högskola och utbyggd logistik park, säger Veronica Gustafsson.

‒Vi ser också att våra befintliga hyresgäster satsar på att uppgradera sina butiker till nya koncept vilket bidrar till ökad kundnöjdhet. För oss på Tuna Park är det viktigt att tänka på Eskilstuna som helhet och därför engagerar vi oss i bland annat handelsutvecklingsprojektet ”Handla för Eskilstuna”.

Den nya inredningsbutiken IEMS har i och med etableringen på Tuna Park sin första butik i regionen.

‒I dagsläget har vi endast en vakant lokal, där vi har flera bra intressenter på gång, säger Veronica Gustafsson.

Under hösten har centrets mattorg totalrenoverats med helt ny inredning. Två nya lekytor har skapats. Under första kvartalet kommer kundgatorna få en ansiktslyftning med nya möbler och även entréerna kommer att göras om.

‒Vi kommer också att jobba med digitala skärmar, säger Veronica Gustafsson.

Tuna Park är en av sju aktörer som står bakom projektet ”Handla för Eskilstuna”.

‒Vi har börjat med att vi lanserade en kampanj precis innan jul där vi vill få eskilstunaborna att förstå att deras val faktiskt gör skillnad. Den här kampanjen kommer vi att följa upp under våren där vi till exempel kommer att lyfta upp ungdomar som har fått sitt första jobb i handeln. Vi kommer också att intervjua kunder om varför de väljer att handla i Eskilstuna.

Tuna Park

Tuna Park öppnade 2004.

Galleriadelen består av 16000 kvadratmeter och har i dag 55 butiker.

Fastigheten ägs av Warburg Henderson och förvaltas av A Few.

På centrat finns det cirka 195 årsanställda vilket ger cirka 295 arbetstillfällen.

Volymhandeln består av flera fastigheter på cirka 27500 kvadratmeter som sedan september ägs av Trophi Fastighets AB.

Tuna Park är en aktiv part i Affärsplan Eskilstuna och handelsutvecklingsprojektet.

Källa: Tuna Park.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om