Det är en lugn, sävlig och lågmäld man i svart t-shirt med Gerda tryckt på bröstet som tar emot i trädgården en av de sista varma sommardagarna. Efterhand kommer hans många intressen i dager.
Hans Rosén är genuin Eskilstunabo. Född och uppvuxen i Fröslunda och bor i dag i samma hus som mormor och morfar köpte 1944, där även en moster och morbror bodde ett tag. Hans flyttade dit som tonåring 1969 med föräldrarna. Som vuxen återvände han 1980 till släkthuset på Annehillsgatan.
Du trivs i Eskilstuna?
– Ja. Jag är en väldigt stor fan av Eskilstuna. Stan har en intressant historia. Men det är inte alla som förstår den.
Ån om inte annat fascinerar. Hans skymtar vattnet genom de lummiga bladverken från sitt hus.
– Ån har påverkat oss mycket, det är tack vara den Eskilstuna finns till överhuvudtaget.
Hans Rosén är för tillfället aktivt engagerad i historiken genom att han är med och slutför den sista boken som Lokalhistoriska Sällskapet Norra Sörmland planerar att ge ut.
– Jag sitter i styrelsen i Snopptorps villaförening, fortsätter han. Vi firar 100 år 2012 och har därför blivit uppmanade att skriva om Tunafors och Skogsängen bland annat. Det ska vara klart i oktober.
Teknisk utbildning
Industrihistoria intresserar också. Hans gick den tekniska utbildningen på Rinmansskolan och jobbar ännu i dag som ingenjör. Sedan 20 år tillbaka på Eskilstuna Elekronikpartner.
– Jag gick först på kvällstid och läste en förberedande teknisk kurs i resterna av Aftonskolan som fanns i Eskilstuna på 1960-talet. Att jag skulle syssla med teknik var givet från början.
Därför är han i dag starkt engagerad i Ångslupen Gerda, är ordförande i föreningen och ångmaskinist. Han har examen i att köra ångmaskiner.
Hur har det gått för Gerda den här sommaren?
- Det har varit lugnare jämfört med förra året. Vi körde lite på Eskilstunaån i maj och juni, sedan i Näshultasjön och ute i Bälgviken.
Kör kon-bana
Det står en citrongul Scirocco på uppfarten hos Hans Rosén. Det är en bilmodell från Volkswagen. Modellen har fått sitt namn från en afrikansk ökenvind, lanserades 1974 och var en efterföljare till Karmann-modellerna.
– Bilar och deras motorer har blivet ett nytt intresse efter ångbåtar. Tidigare var det även motorcyklar. Jag har en AJS-54 – en gammal engelsk hoj – i garaget och var tidigare med i Motorcykelhistoriska klubben.
– Men Sciroccon är min och min son Magnus. Han kör med den på så kallad kon-banor – som i Lunda utanför Gimo till exempel. Det är ingen publiksport precis vi håller på med och det finns inga banor i närheten av Eskilstuna. Men det är roligt och handlar mest om precision och tid.
Kör du också?
– Ja, vi har lite av en familjekamp ibland.
Någon födelsedagsresa på gång?
– Nej, jag flydde fältet när jag fyllde 40 och 50 år. Den här gången känns det som det är dags att fira på hemmaplan i stället.