- Det är ingen ekonomi att skriva böcker och vara författare i dag.
Bokbranschen är en mossig bransch och inom den finns det en stor utmaning inför framtiden, säger Göran Adlén via mobiltelefonen från ett tåg på väg till nästa föreläsning i Göteborg.
Men han vägrar att abdikera för läget och i samband med försäljningen av sin senaste bok i raden, Lilla inspirationsboken om stora saker, valde han att testa ett nytt grepp.
- För de bokköpare som ville, ingick också en biljett till min
föreläsning som jag höll i måndags. Jag tyckte att det var läge att prova ett annat koncept, säger Göran.
Han är nöjd över evenemanget och att han lyckades få till ett event med sina tankar i kombination med att också ha en gästartist med i programmet.
- Det blev riktigt häftigt med Svante Drake som har som talang att han
kan låta som olika instrument med sin mun. Den som inte sett honom kan kolla på YouTube.
Det som Göran talade om var hur man ska vårda sitt varumärke men inte genom ett gemensamt quickfix som funkar för alla, utan att alla måste försöka hitta sin egen grej som gör just dem unika.
- Jag är trött på den norm som blivit att alla managementgurus ska ge
sina bästa tips. Men det är att förenkla... Jag försöker istället inspirera och säger: Tänk själv! Det är mer slump i våra liv än vad vi vill erkänna. Men de som lyckas är de som har vett att ta vara på slumpen, fånga rätt saker i rätt tid, säger han.
Att sätta mål har blivit på modet. Nu utmanar Göran med att säga att man inte ska sätta några mål. Däremot ska man göra.
- Som nu när jag börjat träna. Jag gör. Men jag har inte något mål,
utan det blir lustfyllt. Och det går bättre än någonsin.