After Dark firar 30 år

After Dark firar 30 år och Eskilstunasonen Christer Lindarw brinner lika mycket som förr för att bjuda på riktigt, riktigt bra underhållning. 
Eskilstuna-Kuriren var på besök i Christers enorma garderob på Östermalm i Stockholm där det mesta från tre decennier av dragshow har sparats.

Övrigt2012-09-15 07:00

- För mig handlar After Dark om att göra en show som kör över folk och jag sparar aldrig på krutet, säger Christer.

Under våren har den senaste upplagan av After Darks show spelats på Operan i Malmö och nu är det alltså Stockholms och Hamburger Börs tur. "Börsen" firar 200 år i år och det var där After Dark för omkring 30 år sedan tog steget från att vara en klubb till att bli en krogshow.

- Det började ju som en ren gay-klubb men killarna började dra med sig familj och vänner och då växte föreställningen efter ett tag till något större. De var på "Börsen" som vi började ha större shower och efter ett tag blev det som ett andra hem. Jag tror att vi gjorde vår sista föreställning där 1996.

Christer berättar att många av de som såg After Dark då fortfarande går och ser föreställningarna.

- De äldsta är väl en 65-70 år nu och de tycker fortfarande att de är lite wild and crazy när de kommer och kolla oss, ler Christer. Vi har en trogen och samtidigt väldigt blandad publik.

Han berättar att den sortens dragshow som finns i Sverige är världsunik. I USA handlar det främst om att vara så lik kända stjärnor som möjligt.

- Det finns folk som kanske är lite lika Cher och så börjar de operera sig i ansiktet för att bli ännu mer lika originalet. I England är det mer stand-up som gäller.

Hemligheten bakom den institution som After Dark ändå är ligger antagligen - ironiskt nog - i den tidiga ensemblens okunnighet kring hur man gjorde dragshow.

- Vi hade ju aldrig sett en dragshow när vi började med After Dark. Vi tänkte bara på att vi skulle göra en show - bra underhållning. Vi formade den helt efter vad vi tyckte var kul och folk som kommer och ser på oss tänker att de ska gå och se på dragshow. De tänker att de ska se After Dark! Vi har byggt upp vårt varumärke och mig som artist här i Sverige, och jag tror inte att den acceptans som finns för After Dark här i Sverige har någon motsvarighet utomlands.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!