– I nuläget kan vi bara hoppas och hjälpa till att stödja Scania, vår huvudleverantör. I kontraktet är det i så fall 100-150 skyddade lastbilar, men sedan är det ett antal optioner på ytterligare 1- 000 - 1- 500 till, varav hälften av dem är skyddade, säger Peter Servin, vd vid Åkers Krutbruk.
Alternativen är svenska Scania, tyska MAN och Daimler AG. Att Volvo beslutat att inte delta har irriterat den svenska regeringen.
Lastbilshytterna kommer att förses med ballistiskt skydd mot kulor och krut. Men det är som sagt ännu för tidigt att säga vad arbetet är värt såväl i pengar som i arbetskraft.
Åkers Krutbruk har sedan länge ett samarbete med Scania, så om de kammar hem ordern kommer Åkers krutbruk att få en del att stå i.
– I så fall kommer vi säkert att behöva nyanställa, men det är som sagt för tidigt att säga. Det ska till politiska beslut också innan affären är klar, eftersom det handlar om det svenska försvaret, menar Peter Servin.