Inför vårterminen 2017 gjorde kommunens förskolor, grundskolor och gymnasium fler ansökningar om så kallat tilläggsbelopp, jämfört med höstterminen 2016.
Samtidigt godkändes fler ansökningar än tidigare. Det ser utbildningskontoret som ett tecken på att skolorna har fått en ökad förståelse för vad tilläggsbeloppet är och i vilka situationer det är aktuellt.
Även friskolorna har gjort fler ansökningar – men för dem har det blivit desto fler avslag.
‒Förhållningssättet skiljer sig mycket skolorna emellan, de fristående och kommunala. Det är oerhört tidskrävande för oss att gå igenom ansökningarna. Vi är överens inom utbildningskontoret att vi måste ägna tid åt att informera och se över ansökningsprocessen, sa Michael Martinsson, chef för kommunens centrum för språk och stöd, på barn- och utbildningsnämndens sammanträde förra veckan.
En skola kan ansöka om tilläggsbelopp för en elev som har extraordinära behov av särskilt stöd, som inte kan tillgodoses inom ramarna för elevpengens grundbelopp.