Anmälde radiotjänst för telefonterror – nu har JO sagt sitt

Jusititeombudsmannen riktar inte någon kritik mot Radiotjänst, efter att ha utrett en Mariefredsbos anmälan om telefonterror.

Så sent som förra veckan ringde Radiotjänsts kontrollanter, men innan dess var det nog tre månader sedan, säger Eva-Marie Schelin.

Så sent som förra veckan ringde Radiotjänsts kontrollanter, men innan dess var det nog tre månader sedan, säger Eva-Marie Schelin.

Foto:

Övrigt2017-06-06 10:42

I maj 2016 fick Eva-Marie Schelin från Mariefred nog och vände sig till Jusititeombudsmannen, JO. Enligt hennes anmälan har Radiotjänsts syn på saken, som motsäger Eva-Marie Schelins version, har JO nu beslutat att inte rikta någon kritik mot bolaget. Radiotjänst har beskrivit sina rutiner för kontrollen, som innebär att det ska gå minst tre månader mellan kontrollerna av en och samma person.

‒Det låter konstigt. Även var tredje månad är för ofta, tycker Eva-Marie Schelin som också efter sin anmälan har fått samtal från Radiotjänst men inte lika ofta som tidigare.

Av beslutet framgår att JO välkomnar de nya metoder som Radiotjänst har uppgett är på väg att tas fram, som ska leda till att personer och hushåll besväras mindre frekvent.

‒Syftet med min anmälan var att Radiotjänst skulle förbättra sina rutiner. Så det kanske blir något gott av det här ändå. Folk ska inte behöva utsättas för det som vi fick gå igenom, säger Eva-Marie Schelin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!