Ann-Charlotte Munter ville ge en spelkonsol till sin man i julklapp. Den var slutsåld på många platser, men hon lyckades beställa hem en på nätet och fick snart ett sms om att paketet hade levererats till utlämningsstället i Malmköping.
Men när hon åkte dit för att hämta ut sitt paket, fick hon ett högst oväntat besked. Paketet hade redan lämnats ut, till Ann-Charlotte. Men hon var inte ens i Malmköping under den tiden, som hon enligt systemet, hade hämtat ut paketet med sitt id kort.
– Vi var bortresta under helgen och jag väntade till måndagen med att hämta paketet, så min man inte skulle se det. Det skulle ju bli en överraskning, en julklapp, säger Ann-Charlotte Munter.
Först trodde hon att personalen skojade med henne. Sedan blev hon irriterad.
– Ett tag kände jag mig misstrodd, jag försökte förklara att det inte var möjligt. Jag tänkte att någon använt mitt namn, men jag förstod inte hur det gick ihop med mitt id. Sedan tänkte jag att någon kanske hade förfalskat mitt id, men ingen annan visste om julklappen.
När hon började misstänka att det rörde sig om ett bedrägeri gjorde hon en polisanmälan. I samband med det berättade hon även för sin man om det inträffade.
– Det blev ju ingen överraskning, men jag tyckte att det var nödvändigt att involvera honom när det kändes som bedrägeri.
När hon kom hem kontaktade hon DHLs kundservice, som gav henne samma svar som utlämningsstället. Paketet hade lämnats ut, till henne. Men dagen efter ringde DHL tillbaka med ett annat besked.
Jag fick aldrig någon riktig förklaring på hur det hade gått till.
Ann-Charlotte Munter
– De sa att mitt paket hade lämnats ut till en annan Ann-Charlotte. Man måste väl ha leg, tänkte jag. Men jag fick aldrig någon riktig förklaring på hur det hade gått till.
Tillslut kom Ann-Charlotte Munters paket tillbaka till utlämningsstället, där hon kunde hämta det. Men hon är fortfarande nyfiken på hur någon annan, utan hennes legitimation, kunde få med sig hennes leverans.
– Man behöver ju visa id. Hur kan någon annan då av misstag ha hämtat ut mitt paket, med sitt id?
Enligt Fredrik Alexandersson, som driver utlämningsstället i Malmköping, inträffar fel av det här slaget extremt sällan.
– Vi har 500 paket om dagen, och det handlar om ett paket som det blivit fel med, på tre år. Det var den mänskliga faktorn som ledde till fel den här gången, två personer med samma förnamn vars paket låg på samma hylla, säger han.
Säger systemet inte ifrån när ett paket och ett id kort som inte matchar, scannas in?
– Frågor om hur systemet är uppbyggt får DHL svara på. Men vi har följt rutinerna och fått tillbaka paketet snabbt. Vi har ett säkerhetsnät som vi följer om det blir fel, säger Fredrik Alexandersson.
Ann-Charlotte Munter menar att hon har förståelse för att det kan inträffa fel på utlämningsställen, speciellt under jultider när det är många beställningar. Däremot tycker hon att systemet borde hjälpa personalen, när det väl blir fel.
Om det inte är rätt id så borde systemet säga ifrån.
Ann-Charlotte Munter
– Det har inte med utlämningsstället att göra, det hade kunnat inträffa varsomhelst. Men man måste ju ha kod och blippa med körkortet. Om det inte är rätt id så borde systemet säga ifrån, man vill ju ha ett system man kan lita på, säger hon.
Men hon önskar att personal på utlämningsstället hade kontaktat henne, när de fick veta vad som gått fel.
– De tyckte nog inte heller att det var kul. Jag är inte arg på något sätt, men jag hade förväntat mig att någon ringde.
Ann-Charlotte Munter känner sig inte längre lika säker på systemet.
– Man vet ju att saker kan komma bort med posten, men det här trodde jag inte kunde inträffa. Nu kommer jag definitivt att tänka en andra gång när jag beställer något dyrt.
Tidningen har sökt DHL för en kommentar.