Antalet sålda bilar ökar – men brist på mekaniker oroar

En stor del av bilbranschen upplever en vår av sällan skådat slag. Försäljningen av nya bilar ökade med 8 procent i hela Sverige i fjol, försäljningen av begagnade bilar ökade samtidigt med 4 procent. Men samtidigt minskar tillgången på kunniga mekaniker.

Bilmekaniker är ett framtidsyrke, menar Mohammed Abdurihamman, som jobbar på Serranders bil i Eskilstuna.

Bilmekaniker är ett framtidsyrke, menar Mohammed Abdurihamman, som jobbar på Serranders bil i Eskilstuna.

Foto:

Övrigt2017-02-04 07:28

På Serranders bil i Eskilstuna noterade man i fjol siffror som rejält översteg rikssnittet.

Nybilsförsäljningen på Eskilstunaföretaget ökade under fjolåret med cirka 30 procent och försäljningen av begagnade fordon nådde en ökning med cirka 20 procent.

Dessutom skymtade man inget av de lite svagare siffror som branschen såg under det sista kvartalet i fjol, och menar att även 2017 har "startat riktigt bra".

‒Vi noterar att nybilsregistreringen i Sverige visar plussiffror för 37:e månaden i rad. Det är väl ganska fantastiskt, säger Håkan Serrander, som tror att framgångarna bottnar i en kombination av en bra konjunktur, rådande ränteläge och positiva signaler från näringslivet.

Statistiskt sett ser det också ljust ut när det gäller Sörmlands län. Här ökar bland annat försäljningen av begagnade bilar mest i hela landet, enligt siffror från KVD Kvarndammen Bilpriser.

4,25 procent ökade försäljningen av begagnade bilar i Sörmland, vilket är en halv procent mer än i tvåan som är Jönköpings län (3,77 procent) och trean Kronobergs län (3,59 procent). Som sämst gick försäljningen av begagnat I Dalarna, Gotland och Jämtland, som alla tappade med mellan 1,46 och 4,38 procent i jämförelse med 2015 års resultat.

Också de lokala siffrorna bedöms som trevlig läsning för många i bilbranschen.

‒Eskilstuna är en växande kommun där de allra flesta behöver ha en bil, säger Håkan Serrander.

Men ökar inte konkurrensen samtidigt, är det inte en daglig strid på kniven med alla de som lockas att starta nya bilfirmor?

‒Jo, visst finns det konkurrens, men det är egentligen ingen skillnad mot tidigare. Den har alltid funnits där.

Den ökande försäljningen för bilfirmorna ser gärna Håkan Serrander som en värdemätare för att man lyckats bygga upp kundernas förtroende.

Den stora stötestenen är att hela branschen upplever att bristen på personal börjar bli besvärande.

Enligt en undersökning som Motorbranschens yrkesnämnder MYN och LYN tagit fram var det 58 procent av motorföretagen i Sörmland som under fjolåret upplevde att det var direkt svårt att hitta personal. Att jämföra med "bara" 25 procent under 2015.

Vad som nu krävs, enligt motorbranschen själv, är att få fler ungdomar att söka till studier på fordons- och transportprogrammet, helst så snart som möjligt.

Håkan Serrander tror att bristen på tekniker kan avhjälpas om man bara får klart för sig att statusen är oförtjänt låg.

‒Bilbranschen behöver gå ut och lobba för teknikeryrket på grundskolorna och förklara att det inte längre är så smutsigt som man kanske tror. Det är ett omväxlande jobb som kräver bra datakunskap och tekniskt kunnande och bra möjligheter till en bra lön.

MYN och LYN

Motorbranschens yrkesnämnder, förkortade MYN och LYN, är två samarbetsorgan som består av representanter från Motorbranschens arbetsgivareförbund och fackliga organisationerna IF Metall och Svenska målarförbundet, och jobbar gemensamt med branschens utbildnings- och kompetensförsörjningsfrågor.

Motorbranschen räknar med att man behöver tillsätta över 5800 tjänster den kommande treårsperioden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!