Under 2016 och första månaden 2017 har fler elbilar än någonsin nyregistrerats i länet, enligt statistik från Trafikanalys. Trots ökningen tror inte Fredrik Rundqvist, försäljningschef på Peugeothuset i Eskilstuna, att elbilar är rätt väg att gå.
‒Peugeot har ju hittills valt att inte släppa några personbilar till marknaden som är rena elbilar, då man helt enkelt inte är tillräckligt nöjda med kapaciteten i bilen. Man tar sig inte tillräckligt långt på ren el så det blir ju en dyr framtagning.
Hur upplever du att efterfrågan för elbilar är?
‒Det är fler frågor om fyrhjulsdrift än eldrift kan jag säga. Folk vänder inte på klacken bara för att vi inte har elbilar om vi säger så, men vi är väl kanske heller inte det märke man förknippar med elbilar.
Fredrik Rundqvist menar att några elbilar från Peugeot alltså inte kommer komma ut på marknaden den närmsta tiden. Istället tror han på ett helt annat drivmedel i framtiden.
‒Jag tror mycket mer på fossilfritt bränsle, så som HVO-bränsle, det tas fram helt fossilfritt och jag tror det kommer vara framtiden. Naturligtvis skulle det vara fantastiskt om vi kunde hitta en eldrift att leva med på längre sikt, men jag tror inte att batteri och eldrift i dagsläget är svaret på bilindustrins utmaning när det gäller miljöbiten.
Hasib Kojhasarle, försäljare på Landrins bil, är dock av en annan åsikt. Han känner av det ökade intresset för elbilar bland sina kunder.
‒Jag säljer ett par stycken elbilar i veckan och folk börjar tänka om lite grann. Otroligt många tänker på miljön i dag och jag tror det kommer bli ännu mer i framtiden. Jag tror att det endast är elbilar som kommer gälla och det är ju a och o för mina barn, för andras barn och för framtiden. Jag hoppas att fler och fler öppnar sina ögon för elbilar, säger han.
Även laddhybrid och elhybridbilar går starkt på frammarsch enligt statistiken. Hasib Kojhasarle tror dock inte alls på den typen av elbilar, då han menar att rena elbilar är så pass välutvecklade i dag att man klarar sig gott nog på endast el, samtidigt som kommun låtit sätta upp flertalet laddningsstationer runt om i staden.
På Toyota Center tycker man, tvärtemot från Hasib Kojhasarle, att hybridtekniken är betydligt enklare och smidigare än elbilen.
‒ Så fort hjulen rullar så laddas batterierna i bilen. Det är väldigt enkelt i dag och Toyota har ju tänkt miljö och användande. Man ska inte behöva välja en miljöbil som är krångligare att använda, säger Tomas Hård som är försäljningschef i Eskilstuna.
Företaget är dessutom redan nu inne i en ny fas. Tomas Hård menar att bränslecellsbilar är framtiden.
‒Nästa steg med elbilar är ju bränslecellsbilar. Man tankar vätgas i bilen och sedan bildas energi som laddar upp bränsleceller. Det är likställt ett batteri, men till en bråkdel av kostnaden, hävdar han.
I dagsläget finns vätgasstationer i Stockholm, Göteborg och Malmö, Sandviken och Mariestad.