Assa AB ökar försäljningen och förnyar varumärket

Assa AB i Eskilstuna förnyar sitt varumärke och ska i likhet med moderbolaget framöver heta Assa Abloy. Försäljningen fortsätter att öka trots att företaget drabbats av vissa förseningar på grund av att det gått över till ett nytt it-system.

Firman August Stenman AB grundades genom att August Stenman köpte den Thunellska gångjärnsfabriken i Eskilstuna.

Firman August Stenman AB grundades genom att August Stenman köpte den Thunellska gångjärnsfabriken i Eskilstuna.

Foto: Eskilstuna konstmuseum

Övrigt2017-04-26 21:04

Assa AB har sedan 2007 haft en kombinerad logotyp för att visa sin koncerntillhörighet med moderbolaget Assa Abloy. I logotypen har de stora blå bokstäverna ASSA - grundaren August Stenmans initialer - synts tillsammans med koncernnamnet Assa Abloy.

Nu slopas de stora blå bokstäverna och företaget ska i likhet med moderbolaget enbart heta Assa Abloy.

‒Koncernen är byggd genom att konsolidera en fragmenterad bransch med en massa uppköp. Flera inom koncernen är på väg mot Assa Abloy, säger Urban Doverholt, vd för Assa AB.

‒Strategin för Assa AB och Assa OEM är att helt och hållet gå över till Assa Abloy. Vi har sagt att allt ska vara klart till september 2018.

Koncernen Assa Abloy presenterade på onsdagen sin delårsrapport för det första kvartalet. Rapporten visar att företaget har haft en stark inledning av året. Omsättningen har ökat med 14 procent till 18 miljarder kronor och rörelsevinsten med 16 procent till 2,7 miljarder kronor.

Koncernens dotterbolag Assa AB har 296 anställda och systerbolaget Assa OEM har 37 anställda i Eskilstuna.

Enligt Assa AB:s vd Urban Doverholt har tillväxten på den viktiga svenska marknaden varit enligt förväntan. Exporten har vuxit mer än förväntat.

Försäljningen av passersystemet ARX har gått bra.

‒Vi hade en dålig försäljning av ASSA ARX första 10 månaderna i fjol, men från november har det gått bra. Första kvartalet har gått bra. Det var viktigt för oss, säger Urban Doverholt.

Utvecklingen har i viss mån påverkats av att företaget den 13 mars övergick till ett nytt och modernt it-system. Förändringen har medfört att antalet ordrar som företaget är sena med har ökat.

‒Det är ett mycket modernare system så på sikt kommer vi att ha stora fördelar av det, men fortfarande är släpet högre än det brukar vara så här års, säger Urban Doverholt.

Assa AB genomförde förra året en lyckad reklamkampanj för det digitala dörrlåset Yale Doorman. En mätning i december visade att varumärkeskännedomen hade ökat från 2 till 10 procent.

Under april och maj genomför företaget en ny omgång av reklamkampanjen som bland annat syns på tv och på nätet.

‒Hittills har vi haft 1300 visningar i tv. 1,3 miljoner människor har hittills i år sett de digitala annonserna. Vi har fått en väldigt starkt ökad trafik på hemsidan yale.se, säger Urban Doverholt.

‒Vi har inga säljresultat än, men kampanjen ser ut att fungera som förra gången, det är det tidiga intrycket.

Företaget sponsrar fotbollslaget AFC Eskilstuna. Varumärket Yale Doorman syns både på skyltar på Tunavallen och på spelarnas tröjor.

Assa AB:s projekt att införskaffa tre stora nyckelmaskiner som ska ersätta flera små maskiner har försenats något. Investeringen uppgår till 16 miljoner kronor. Den första maskinen skulle ha anlänt till fabriken i maj. Enligt nuvarande tidplan kommer den i stället i början av augusti.

‒Sista maskinen går i drift en bit in i 2018. Det är nuvarande tidplan, säger Urban Doverholt.

Fabriken på Kungsgatan är större än vad företaget har behov av. Assa har länge haft för avsikt att flytta till andra lokaler.

‒Vi har kommit lite längre, men det tar tid. Vårt mål är fortfarande att sälja den här fastigheten och bli hyresgäst någon annanstans här i närheten. Vi har visa dialoger för försäljning och plats att hyra, men det är inte nära förestående, säger Urban Doverholt.

Han berättar att företaget sedan fyra år tillbaka har prioriterat digitalisering. Det gäller framför allt digitalisering av marknadsföringen, till exempel genom att traditionell tidningsannonsering har kompletterats med digitala banners.

‒Vi var först i vår koncern med att göra om våra hemsidor till responsiva. Sedan har vi byggt vidare. Nu har vi produktdatabaser på vår hemsida där vi kan uppdatera hela tiden. Vi har en hög takt med nya produkter. Det är dessutom sökbart. När vi jobbar med Yale Doorman annonserar vi digitalt bara på de sajter där vi har kunskap om att de som är intresserade av den här typen av produkt är.

Assa AB i hade tidigare i april besök av årskurs 8 från Skogstorpskolan. Skolans åttondeklassare brukar varje år få besöka företaget. Syftet är att eleverna ska få en förståelse kring produkter, verksamheter och vilka tekniska yrken som finns.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om