– Det är en gigantisk verksamhet som tar upp nästan halva kommunens budget, konstaterar Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande.
– Vår slutsats är att det är svårt för de förtroendevalda att sätta sig in i alla frågor, att skaffa sig kunskap och information så att de kan bedriva politisk styrning.
Vid ett extra insatt sammanträde i morgon, fredag, ska barn- och utbildningsnämnden ta ställning till ett förslag som innebär att den delas upp i tre – en förskolenämnd, en grundskolenämnd och en gymnasienämnd. Förvaltningen ska dock vara gemensam.
Uppdelningen beräknas enligt förslaget innebära en del extrakostnader – 2,4 miljoner för den politiska organisationen och lika mycket för förstärkningar på tjänstemannasidan. Alltså totalt nästan 5 miljoner kronor.
Jimmy Jansson tror inte att det kommer att handla om fullt så mycket, utan att det är ett värsta scenario. Det är till exempel ännu oklart hur många ledamöter som ska sitta i de nya nämnderna.
– Samtidigt måste man ställa kostnaderna mot vad det kostar att inte ha politisk styrning, att politikerna inte har insyn i vad som händer och kontroll över att besluten genomförs.
Han menar att vårens frustration på vissa skolor och förskolor är en effekt av att barn- och utbildningsnämndens verksamhetsområde varit för stor.
Jag ser det mest som ett försök att avleda uppmärksamheten från de problem som finns inom skolan.
Niklas Frykman (L)
Ser vi lite längre tillbaka var trenden den motsatta. Antalet nämnder minskades genom sammanslagningar.
– Den politiska organisationen ska inte vara större än nödvändigt, säger Jimmy Jansson. Den ska hållas slimmad, men aldrig så slimmad att politikerna backar undan från att styra verksamheten.
Niklas Frykman (L), som är andre vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden, ifrågasätter omorganisationen:
– Jag förstår inte riktigt varför det ska göras nu några månader före valet. Och varför med sådan hast att man måste dunka in ett extrasammanträde för att banka igenom beslutet. Jag ser det mest som ett försök att avleda uppmärksamheten från de problem som finns inom skolan.
Enligt förslaget är en tänkbar negativ effekt av uppdelningen att helheten för förskola, grundskola och gymnasium går förlorad samt att gemensamma skolprioriteringar försvåras.
När barn- och utbildningsnämnden sagt sitt om uppdelningen går frågan vidare till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige för slutligt beslut.