Barn placerades på hylla i skolan

En konflikt i kapprummet slutade med att en elev i årskurs två lyftes upp och placerades på en hatthylla av en anställd på skolan. En kränkning, anser pojkens vårdnadshavare som har gjort en anmälan till Skolinspektionen.

En konflikt i kapprummet föregick händelsen som har anmälts till Skolinspektionen – att en elev i årskurs två placerades på en hatthylla av en anställd på skolan. Bilden har ingenting med skolan i fråga att göra.

En konflikt i kapprummet föregick händelsen som har anmälts till Skolinspektionen – att en elev i årskurs två placerades på en hatthylla av en anställd på skolan. Bilden har ingenting med skolan i fråga att göra.

Foto:

Övrigt2018-01-13 04:05

Att bli upplyft mot sin vilja kan upplevas som kränkande. Och det går att ifrågasätta lämpligheten i att skolpersonal placerar en elev på en hylla. Men Strängnäs kommun anser inte att händelsen på en av kommunens grundskolor under höstterminen är att betrakta som kränkande behandling.

Det framgår av det svar som kommunen har lämnat till Skolinspektionen som, efter anmälan från pojkens vårdnadshavare, utreder ett antal händelser som eleven varit inblandad i från förskoleklass till och med slutet av höstterminen.

Uppgifterna om hyllincidenten går isär. Enligt anmälan ska skolpersonalen ha lagt upp eleven på en två meter hög hylla, och pojken ska ha ramlat ner och slagit sitt knä.

Skolans version är att personalen satte eleven på en hylla, så att han hamnade i ögonhöjd med skolpersonalen. Syftet var att bryta ett aggressivt beteende hos eleven, som hamnat i konflikt med några andra elever och inte lyssnat på personalens tillsägelser.

Den anställda som placerat barnet på hyllan, ett hatthylla närmare bestämt, säger sig ha stått på en halv armlängds avstånd för att försäkra sig om att pojken inte skulle ramla ner. Efter en stund hjälpte han pojken att klättra ner från hyllan.

Om detta ska betraktas som en kränkning eller inte är nu upp till Skolinspektionen att avgöra. Flera andra händelser utreds som sagt och i två av fallen är det tal om kränkande behandling, enligt kommunens svar.

Det handlar om ett tillfälle under den gångna hösten då pojken blivit slagen och sparkad av en annan elev i samband med en lek. Den andra händelsen utspelade sig under vintern, då han blev jagad av flera andra elever som skrek fula ord efter honom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!