Barnen i Bettna gör en egen kortfilm

Elever på Bettnaskolan hade tråkigt på fritids. Då tog de sina mobiler och började filma, nu har de snart gjort färdigt en kortfilm.

Kalle Pettersson, Lukas Åström och Love Pavell repeterar inför en scen inne på Bettnaskolan.

Kalle Pettersson, Lukas Åström och Love Pavell repeterar inför en scen inne på Bettnaskolan.

Foto:

Övrigt2017-03-16 12:12

Sedan i höstas har eleverna Love Pavell, 9 år, Kalle Pettersson, 8 år, och Lukas Åström, 9 år, gjort en egen film på fritids.

‒En dag hade vi tråkigt på fritids och då tog vi upp Love Pavells mobil och började filma, säger Lukas Åström.

Filmen kallar de för "Doktor Lunchrast" och den som har skrivit manus är Love Pavell.

‒Jag har skrivit mycket hemma men också lite i skolan. Namnet Dr Lunchrast tog vi för att Lukas Åström har kallats för det, egentligen bara för att han gillar lunchrasterna så himla mycket, säger han.

Filmen som hittills har blivit fyra minuter lång och planeras att bli åtminstone tio. Sedan vill de spela upp den för deras skolkamrater.

‒Vi tänkte först göra en längre film, men det tar lång tid då vi filmar två dagar i veckan, säger Love Pavell.

Huvudrollen som Doktor Lunchrast spelar Lukas Åström, Love Pavell skriver manus och kommenterar. Filmar gör Kalle Pettersson.

Kortfilmen är en komedi.

‒Det handlar om den knasiga och argsinta Doktor Lunchrast. Han hamnar i scenerna i olika situationer som det oftast går väldigt dåligt i, säger Love Pavell.

Det var på eget bevåg som eleverna började filma. Love Pavell hade gjort några filmar hemma och tog intresset vidare till skolan i Bettna.

‒Många ville vara med men det blev svårt att hålla ordning på alla, så nu håller vi oss till vi tre som ska göra färdigt den här. Men det är några till elever som också gör andra filmer, säger Lukas Åström.

Varför tror ni att flera barn har börjat göra film?

Det är så enkelt nu. Några av oss har mobiltelefoner och sen kan vi bara klippa ihop scenerna i iMovie, säger Love Pavell.

Lär ni er något av att göra filmen?

‒Jag lär mig filma och de andra lär sig skådespela, säger Kalle Pettersson och fortsätter:

‒Sen är det skönt att vi kan göra lite vad vi vill utan att någon säger åt oss.

Eleverna räknar med att filmen ska bli färdig till sommarlovet och nu ser de fram emot att få börja filma utomhus.

Per Hillblom har arbetat på Film i Sörmland de senaste 15 åren och ser att ungdomar kommunicerar allt mer visuellt. Han menar att det har skett en förändring i bara de senaste fem-tio åren när det kommer till tillgängligheten för ungdomar att göra egen film.

‒Tekniken har funnits men nu de senaste åren har de kommit flera, väldigt enkla, redigeringsprogram man kan använda sig av direkt i mobilen. Förut behövde man en dator som kunde försvåra arbetet, säger han.

Han säger att ungdomarna i Bettna inte är unika utan att det blir vanligare med barn som gör sina egna filmer.

‒De flesta barn och unga har tillgång till en mobiltelefon och kommunicerar väldigt naturligt med bilder och filmklipp. Det märks via olika sociala medier som Snapchat, det typen av visuell kommunikation har blivit helt naturligt för den här generationen, säger Per Hillblom.

Film i Sörmlands uppdrag är att främja filmkulturen i hela länet. Detta sker genom arbete med filmpedagogik, talangutveckling samt visningsfrågor.

‒Vår organisation arbetar mycket med lärarfortbildning och i en del projekt åker vi ut till skolor och klasser för att hjälpa till med genomförandet av hela filmprojekt.

Per Hillblom tror att det är viktigt att det visuella språket lyfts mer i klassrummet.

‒Man lär sig alfabetisk text i skolan men i dag behöver vi kanske lära ut om visuell kommunikation också. Vidga textbegreppet och lära oss om rörliga bilder.

Film i Sörmland arrangerade precis filmfestivalen Tiger. Den har vart på kringresa i länet och där fick skolelever visa upp sina egna filmer.

‒Filmerna ska tidigare ha varit gjorda i skolan, men i år valde vi att ta in de som var filmade på fritiden också. Det för att vi ser att växande intresse för det här, säger Per Hillblom och fortsätter:

‒Nästa år vill jag gärna se vad de här eleverna från Bettna har hållit på med.

Var kan elever med ett intresse vända sig för att lära sig mer om film?

‒I många kommuners kulturskolor finns kurser i film och digitalt skapande, eller andra snarliknande kurser, och fler börjar starta upp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om