Bengt Johansson som själv bor på Strandgatan i Eskilstuna har två förslag som han gärna lämnar fram till Eskilstuna trafikavdelning.
– Sätt upp farthinder liknande det som finns på Djurgårdsvägen och sätt upp ett par skyltar som tydligt talar om att det är 40 kilometer i timmen som gäller här.
Eftersom Bengt och hans hustru bor som de gör får de många tillfällen att titta till trafiksituationen på just Strandgatan. Ingen av dem skulle vilja säga att den blivit värre de senare åren. Men i och med att intensiteten ökar år efter år så är det ganska naturligt att olycksincidenterna också ökar.
– Det är i alla fall 8 000 fordon som passerar här varje dygn, det är klart att det händer saker...
Det som båda beskriver som ett rent busliv är det som är värst. Det händer att folk gasar på ganska ordentligt på gatan. Några riskerar utan att blinka sitt körkort och sitt eget och andra människors liv.
– Det går i både 80 och 90, tror jag. Kanske till och med snabbare än så..? Och en del kör till och med om på fel sida om refuger.
Bengt har påtalat förhållandet till kommunens trafikavdelning men än så länge har ingen reagerat eller ryckt ut för att undersöka saken närmare själv.
– Jag har ringt både gatukontoret och till polisen. Men jag vet inte riktigt hur de resonerar, om de alls är pigga på att göra något förrän det hänt nya svåra olyckor här. Jag tycker att något borde göras för att stoppa det här buslivet i trafiken.
På nämnda trafikavdelningen jobbar trafikingenjör Arto Sipola och han kan bekräfta att det finns bekräftade fall av fortkörning på Strandgatan.
– De senaste mätningarna vi gjorde i månadsskiftet maj-juni 2014 visade en medelhastighet på 41 kilometer i timmen.
Nattetid kan det förekomma att folk kör mellan tio och tjugo kilometer snabbare än tillåtet. Men om detta föranleder planer på att bygga upp hinder i vägbanan är osäkert.
– Jag vet att det finns planer på en gång- och cykelövergång mellan Klostergatan och en av ingångarna mot Stadsparken, och det borde då betyda att man får en upphöjning på just den platsen, säger Arto Sipola. Men det är en ganska dyr utgift och jag vet inte riktigt när det finns pengar till den.
En som inte per automatik är positivt inställd till insmalningar eller upphöjningar i vägarna är trafikpolisens chef, Magnus Forslund.
– Dels blir det besvärligare för många yrkestrafikanter och dels blir det som en autostrada för cyklisterna, säger han.
Ingetdera är positivt egentligen.
Några direkta tips om just övervakning på Strandgatan har han inte fått in.
– Jag kan bara säga att det körs för fort nästan överallt i staden om tidpunkten är den rätta. Och det finns alltid några som kör extremt för fort. Men jag tror att situationen på Carlavägen är minst lika bekymmersam.