På sistone har vi skrivit med i stort sett jämna mellanrum om folk som fyllt på sina bilar med bensin från pumpar hos macken på Storgatan i Mariefred för att sedan lämna platsen utan att göra rätt för sig.
‒Ändå har vi blivit vaksamma som bara den, tycker Lars-Olov Andersson, som haft stationen i tolv år.
‒För ekonomin är det här allt annat än bra, tillägger han.
Lars-Olov Andersson berättar att varje liter bensin som säljs endast inbringar "några ören" till kassan.
‒Vi tjänar knappt någonting alls på drivmedel, kommenterar han.
Ställ mot det att genomsnittssnattaren tankar för uppskattningsvis 500 kronor.
‒Det är pengar vi aldrig får tillbaka. Under mina år här har två smitare straffats, men då för helt andra brott, så det hjälpte inte oss, fortsätter Lars-Olov Andersson.
Det går inte att tanka kontant utan att pumpen startas inifrån butiken.
‒Ofta går det att avgöra om vi ska neka folk. Till exempel om bilen är igång, vilket dessutom är förbjudet, eller om det inte är föraren som står vid pumpen, berättar Lars-Olov Andersson.
De som ändå lyckas gäcka personalen brukar fastna på övervakningsfilm.
‒Men antingen lägger polisen ner ärendena, eller också säger de som ertappas att de inte har några pengar. Den här typen av brott prioriteras inte av polisen. Det ger ju inget fängelsestraff.
Förskottsbetalning skulle vara ett sätt att få bukt med problemet.
‒Jag jobbar för att Circle K ska införa det här. Men beslutet är inte mitt, konstaterar Lars-Olov Andersson.
I kommunen finns det ytterligare två bensinstationer i samma kedja, en på Eskilstunavägen i Strängnäs, och en i Biskopskvarn.
Det förstnämnda stället drivs av paret Joakim Zentio och Johanna Zentio.
‒Många Circle K-mackar runt omkring oss, som i Södertälje och Eskilstuna, har numera förskottsbetalning. Därför ökar antalet smitningar här, suckar Joakim Zentio.
Nyligen råkade stationen där han sedan sex år arbetar ut för fem bensinstölder under en tvåveckorsperiod.
‒Det är många smitningar, men det går i vågor, säger Joakim Zentio.
Han konstaterar att OKQ8-macken på Markörvägen också haft problem med smitningar.
‒Vi har en bra dialog och vi hjälper varandra, säger Joakim Zentio.
Monika Zentio, som är hans svärmor, driver Circle K-stationen i Biskopskvarn.
Där praktiseras sedan en ganska lång tid förskottsbetalning.
‒De hade jätteproblem med smitningar tidigare, numera är det betydligt lugnare på den fronten, förklarar Joakim Zentio.
Har ni på Eskilstunavägen lyckats förhindra presumtiva gratistankare?
‒Det har hänt, man går på magkänslan. Om föraren till exempel sitter kvar eller bilen är igång startar vi inte pumpen inifrån butiken.
Du vill förstås också se att förskottsbetalning praktiseras?
‒Ja, vi kommer väl dit. Men det gäller att alla bolag hänger med, annars kan vi tappa kunder.
Du anmäler inte alla fall av smitningar?
‒Nej, vissa gånger står jag över. Det ger ju ändå inget och tar bara en massa onödig tid. I regel får man besked fortare än kvickt om att utredningen är nerlagd.