Bredbandsproblem slår hårt mot företag

En vecka har kunder anslutna till det öppna stadsnätet i Eskilstuna och Strängnäs upplevt stora störningar.– Situationen gör att vi känner stor frustation och maktlöshet, säger Helen Bäckqvist som tillsammans med två andra driver redovisningsbyrå i Hällbybrunn.

Foto:

Övrigt2019-02-26 17:15

Det var vid 11-tiden i tisdags den 19 februari som internetproblemen började för Helen Bäckqvist och hennes kollegor på redovisningsbyrån E. A. Bokföringstjänst AB i Hällbybrunn. Företaget är anslutet till det Öppna stadsnätet i Eskilstuna och har Bredband2 och Svensk Infrastruktur som leverantörer. Efter en vecka kvarstår problemen.

– Vi har kontaktat supporten flera gånger men inte fått några besked förutom att de arbetar med problemet, säger Helen Bäckqvist.

De kraftiga driftstörningarna har lett till att arbetet har försvårats rejält för Helen Bäckqvist och hennes kollegor. Som redovisningskonsulter har de rapporteringskrav och tydliga deadlines där problem med internet inte är någon ursäkt. Att jobba från andra platser har löst en del problem, men inte alla. Vissa vitala system kan endast nås via företagets lokaler.

– Vi har fått trolla med knäna, vara kreativa och gå bakvägar för att få ut filer och underlag till vårt eget arbete och till våra kunder. Det är omständligt och krångligt, vi har fått jobba dygnet runt för vi måste ju lösa det.

Att det förekommer driftstörningar har Helen Bäckqvist förståelse för, hon är däremot starkt kritisk till att det inte lösts på en vecka och att informationen till de drabbade kunderna varit bristfällig.

– Ett stadsnät ska inte kunna slås ut så här länge, det är bedrövligt. Och de går inte ut med någon information om vad det är för problem eller hur länge vi ska behöva vara utan internet.

Förutom de rent praktiska problemen har internetstrulet drabbat företaget både i utförande av sitt arbete, men givetvis även ekonomiskt, menar Helen Bäckqvist.

– Vem betalar lönerna och den tiden som vi nu istället måste lägga ner på att lösa ett problem som egentligen inte är vårt, utan vår leverantörs, och samtidigt förhindras att kunna utföra ett gott arbete för våra kunders räkning? Man märker att man är väldigt sårbar när internet varit borta i en vecka och det är graverande att ett haveri av denna omfattning kan ske. Detta är en infrastrukturfråga och ingår i leverantörens ansvar i utförande av sin verksamhet och av sådan art att den absolut inte ska drabba oss som använder tjänsten.

Vad krävs nu?

– Funktionalitet, att vi har ett fungerande internet och att driften säkerställs.

RÄTTELSE: De driftstörningar som drabbade E. A. Bokföringstjänst AB ligger inte inom Eskilstuna Energi och Miljös stadsnät som först felaktigt angavs. Det är således inte drift- och utvecklingsbolaget Fibra som bär ansvaret. Det handlar i det här fallet i stället om det Öppna stadsnätet och ansvaret ligger därmed hos Bredband 2 samt Svensk Infrastruktur.

Eskilstuna-Kuriren ber om ursäkt för felaktiga uppgifter och söker ansvariga på Svensk Infrastruktur för mer information.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!