Suher Hanoun skjuter upp dörren till den kombinerade matsalen och vilorummet.
– Hur många barn ska vila i dag?, frågar hon.
Hon bäddar upp tre små madrasser, en lite större i mitten är till en av pedagogerna som vilar tillsammans med barnen.
Hon plockar sedan fram tallrikar och koppar till lunchen som snart ska serveras och dukar upp ett lågt runt bord i samma rum.
Suher Hanoun är en av knappt 50 personer som ingår i ett av Eskilstunas traineeprogram och som arbetar på förskolan för att avlasta pedagogerna i kringsysslor som diskning, tvättning och på- och avklädning. Efter en prövotid på fyra veckor fick hon en traineetjänst på ett år på Fröslundavägens förskola.
– Det här jobbet är jätteroligt. Det är första gången jag jobbar med så små barn, säger Suher Hanoun.
Men det är inte första gången hon arbetar inom skolan. Hon är utbildad bildlärare och har arbetat i 16 år på motsvarande låg- och mellanstadiet i Irak. Hon kom till Sverige från Bagdad för elva år sedan och det är inte bara åldrarna på barnen som gör att arbetet skiljer sig åt.
– Man har inte så mycket kontakt med barnen där. I Irak är barnen rädda för lärarna. Det är bättre här. Jag känner att jag är nära barnen. Jag äter med dem, leker med dem, ritar med dem och vilar med dem, säger Suher Hanoun.
Förskoleverksamheten i Sverige och i Eskilstuna skriker efter personal som Suher Hanoun.
Tidigare i veckan publicerade personal, föräldrar och chefer inom förskolan 1 600 berättelser från svenska förskolan under #pressatläge. Berättelserna var en del av det så kallade Förskoleupproret som vill sätta stopp för stora barngrupper och för lite personal. En lösning, och ett krav som Förskoleupproret kommer med, är bland annat att kringpersonal ska anställas i förskolorna för att frigöra tid för pedagogerna att vara med barnen och följa läroplanen i stället för att diska och städa.
Men det är inte alltid traineeprogrammen fungerar så väl som på Fröslundavägens förskola där Suher Hanoun arbetar. Ibland passar inte personen i förskolan och ibland tar traineen med sig värderingar som inte är förenliga med den svenska läroplanen.
– Ibland fungerar det inte och personalen får då lägga tid på personen som är där för att avlasta, säger Ulrika Adamsson, skolchef för förskolan i Eskilstuna kommun.
Det behövs inte bara personal inom förskolorna, menar hon. Det behövs också utbildad personal och det är brist på utbildade förskollärare i hela landet. Eskilstuna kommun arbetar på flera plan och med flera projekt som löper över varandra och utvärderas för att hitta den bästa lösningen för att minska bristen. Ett av dem är ett program där deltagaren arbetar 50 procent och studerar till barnskötare resten av tiden. Kommunen arbetar också med att vidareutbilda barnskötare.
– Det måste byggas förskolor men förskolorna måste ju fyllas med kompetens också, säger Ulrika Adamsson.
En av skolorna i kommunen har redan flaggat för att de inte mäktar med att ta emot fler så kallade extratjänster, avsedda för personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Och även i förskolan har i vissa fall traineepersonalen lett en ökad belastning.
– Intentionen är god men har inte 100 procent avkastning, säger Ulrika Adamsson.
Det var något som Ulrika Adamsson diskuterade förskolecheferna i Eskilstuna när de sågs på sitt veckoliga möte onsdagen efter att berättelserna från Förskoleupproret publicerats.
– Vi pratade om att vi måste ta lite varsamt med lösningen att ha kringpersonal. Det är små barn och vi behöver värna om dem och hur många relationer de ska ha med främmande människor. Det är ett komplext läge. Hade vi haft enkla svar hade vi inte suttit och prata om det här idag, säger Ulrika Adamsson.
På Fröslundavägens förskola är en liten pojke otröstlig. En av pedagogerna gungar honom i famnen.
– Han är ny. Det är hans första vecka här, det är därför han är så ledsen, förklarar Suher Hanoun, medan hon guidar oss ut genom förskolans korridorer.
I eftermiddag kommer hon att gå över till andra delen av förskolan tvärs över gården för att hjälpa till där om hon får tid över. Om ett år är hennes traineetjänst över, men hon har funderat på att vidareutbilda sig och planen är att fortsätta arbeta inom förskolan i Eskilstuna genom vikariepoolen. Allra helst på Fröslundavägens förskola.
– Ja, absolut! Personalen och barnen är så snälla. Man jobbar bra när man känner sig glad och blir bra bemött, säger Suher Hanoun.