Det säger Simon Sandberg, marknadschef på Bergkvarabuss som kör stora delar av kollektivtrafiken i Strängnäs kommun, via Sörmlandstrafiken.
Under tisdagen berättade tidningen om att Sörmlandstrafiken förra veckan tog emot en anmälan från en Stallarholmsbo. Han hade upplevt dels att en buss kört för fort utanför skolan – uppskattningsvis 60–70 kilometer i timmen – och dels att chauffören hade stannat, klivit ur och argumenterat argt med honom.
Stallarholmsbon hade låtsas filma bussen och tagit något steg ut i gatan, för att markera sitt missnöje.
Hastigheten bland bilar och yrkestrafik i tätorten är sedan länge föremål för debatt. Många upplever att det ofta körs för fort och Trafikverket, polisen, Sörmlandstrafiken och Bergkvarabuss har fått ta emot åtskilliga samtal om detta.
Men i det här fallet var alltså så inte fallet.
– Man har analyserat GPS-datan från bussen och chauffören som blev stoppad har inte kört för fort. Vid hållplatsen på Parkgatan där det är 30 kilometer i timmen har han kört 22. Vid Rosendalsvägen är det 40 och där höll han 34. När han passerade skolan, där det är 30, höll han 26, säger Simon Sandberg.
Enligt marknadschefen visar bussens data att fartgränserna hölls under hela färden genom Stallarholmen den turen.
– Däremot kan det ju vara så att det förekommit att bussar kört för fort där tidigare och att det skapat frustration. Nu går vår driftsledning ut och pratar med de chaufförer som kör där, för att förstärka att hastighetsgränserna naturligtvis ska följas, säger Simon Sandberg.
Varför prata med chaufförerna om ni inte har belägg för att det körts för fort?
– Den information vi får är att det verkar ligga till på det här sättet. Då måste vi ta emot budskapet och hantera det. Vi måste ta det på allvar om det kommer till vår kännedom att det förekommer att chaufförer kör för fort.
Den stoppade föraren har också haft ett enskilt samtal med ledningen i Strängnäs, säger Simon Sandberg.
Han konstaterar att det förvisso kan vara förståeligt om chauffören kände sig felaktigt påhoppad, men att det ändå inte är okej att argumentera på det sätt som skedde.
– Det ska inte behöva bli en ordväxling av den kalibern. Man får försöka behålla sitt lugn i sådana lägen och det har vår driftsledare i Strängnäs pratat med den här chauffören om.
Efter internutredningen återkopplar nu Bergkvarabuss ärendet till Sörmlandstrafiken, säger Simon Sandberg.
– Om det här är ett problemområde, att det förekommer att busschaufförer kör för fort, måste vi ju ha en dialog om det med Sörmlandstrafiken.