Bussbolaget sätter solpaneler på garaget och satsar på rena bussar

Bussbolaget Tuna Trafik AB har satt solpaneler på sitt garagetak. Den här veckan får bolaget två nya bussar med den senaste miljöklassen.‒Nu satsar vi på framtiden, säger vd Lars Rosenblad.

371 kvadratmeter solpaneler har installerats på garagetaket.Vi blir mer eller mindre självförsörjande, säger Gert Berglund på Tuna Trafik AB.

371 kvadratmeter solpaneler har installerats på garagetaket.Vi blir mer eller mindre självförsörjande, säger Gert Berglund på Tuna Trafik AB.

Foto:

Övrigt2017-09-28 05:00

Enligt Lars Rosenblad strävar Tuna Trafik AB ständigt efter att minska sin miljöpåverkan.

‒Vi väljer att minska koldioxidbelastningen, säger han.

När de två nya bussarna kommer den här veckan innebär det att hälften av bolagets 20 bussar har den senaste Euro VI-klassningen. De övriga bussarna har som lägst Euro V-klassning.

Tuna Trafik AB är även öppna för att köpa eldrivna bussar om kommuner och landsting skulle komma att kräva det i kommande upphandlingar.

‒Vi har inget emot det, säger Lars Rosenblad.

En annan framtidssatsning är solpanelerna som nyligen har satts upp på bussgaragets tak.

‒Det kostar i stort sett 700 000 kronor, men man får tillbaka 200 000 kronor från länsstyrelsen så småningom, säger Lars Rosenblad.

Tuna Trafik AB anlitade företaget El av Sol Nordic AB för att montera de 371 kvadratmetrarna solpanel på garagetaket.

‒I vår satsning på ett hållbart samhälle kommer vi nu att producera vår egen el. Detta är ytterligare ett steg i vår ISO-certifiering, säger Gert Berglund på Tuna Trafik AB.

‒Vi blir mer eller mindre självförsörjande på el. I och med att vi har ett stort platt tak var det inte så svårt att få det installerat.

Vad har ni för behov av el?

‒Behovet av el är för uppvärmning och belysning i första hand. Sedan har vi en servicehall för bussarna. Där går det åt en del el till verktyg och övrig utrustning.

Tuna Trafik har även displayer uppsatta i entrén och i personalrummet som visar produktion och förbrukning av egen el.

Tjänar företaget pengar på det här?

‒Det tar ett tag innan man får tillbaka investeringen om man ska räkna så. Det är mer att solel är ren el, säger Gert Berglund.

Tuna Trafik startades i början av 80-talet som enskild firma med taxibilar och småbussar i skoltrafik samt lite beställningstrafik. Företaget har sedan dess utvecklats till ett renodlat bussbolag.

Tuna Trafik har i dag ca 30 årsanställda.

Företaget ligger i Vilsta industriområde. Den största delen av företagets verksamhet består av beställningstrafik och skolskjutsar. Företaget har bland annat skolskjutsavtal med Eskilstuna

kommun.

‒Det största är skolskjuts. Där har vi tio bussar som går både morgon och eftermiddag och en elfte som stöttar på eftermiddagen, säger Gert Berglund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!