Arbetet med att bygga den första etappen av spår för museiloket Förstlingen, Sveriges första ånglok, satte igång i våras. Projektet beräknas kosta 300000 kronor och samfinansieras mellan Eskilstuna kommun och föreningen Förstlingen II.
Anläggningen av en vändskiva vid Pråmskjulstorget har inletts och några meter järnvägsspår har lagts i böjen mot Portgatan. Men sedan en tid har arbetet i princip legat nere.
Enligt de tidigare planerna skulle den första etappen vara klar i juni men nu siktar föreningens ordförande Ralph Angestam på en invigning i slutet av november.
‒Förseningen beror på att det inte finns folk. Vi får inte tag i svetsare och inte i gjutare heller. Och innan vi har gjutit färdigt vändskivan kan vi inte lägga dit trädäcket på skivan, säger han.
Dessutom har upptäckten av en kulvert ställt till det.
‒Hela Munktellstaden är full av gamla kulvertar och nu visar det sig att en rackare går precis under Portgatan. Så nu måste vi komma överens med kommunen hur vi ska göra för att säkerställa att inte rälsen sjunker ner när vi kör där.
Med vatten och last väger Förstlingen maximalt åtta ton.
‒Det är ingen vikt att tala om egentligen men vi måste ju vara säkra på att inte loket börjar svikta och sjunker genom backen, säger Ralph Angestam.
Ett annat problem som uppmärksammades när den första rälsstumpen lagts var faran för cyklister som larmade om risken att hamna med hjulen i rälsspåret.
‒ Nu har vi lagt grus i spåret för att undvika olyckor men när vi väl är igång med trafiken så kommer vi att lägga dit hårdgummi som lok och vagnar sedan enkelt trycker ned. Så cyklisterna kommer att klara sig bra, säger Ralph Angestam.