Under fredagseftermiddagen var det dags för premiärtur. Tidningen tog rygg på kommundirektör Pär Eriksson, Centerpartiets Arne Jonsson, Trafikverkets projektledare Magnus Persson och kommunens trafikplanerare Johan Örn som strålat samman ute i Sundbyholm.
Den 7,6 kilometer långa sträckan kostade 40 miljoner kronor att färdigställa och har samfinansierats mellan kommunen och staten. Arne Jonsson, trampandes på sin elcykel, var nöjd med resultatet.
– Det här är ytterligare ett steg i skapandet av en hållbar stad och landsbygd. Jag tror att den kommer användas väldigt mycket, speciellt sommartid när det även är mycket evenemang i Sundbyholm. Kanske även att en och annan båtägare sätter sig på cykeln och åker in och tittar på vår vackra stad.
Förhoppningen är, utöver att göra tillvaron säkrare för cyklister, att cykelpendlarna ska bli fler. Planeringen av vägen började redan 2012 men bygget påbörjades först under våren. Nästa projekt är en cykelbana till Kvicksund.
– I ett första skede kommer man att bygga från Hällby till Gröndal för att koppla till verksamheterna där, och från Tumbo till Kvicksund. Men det ligger några år framåt i tiden, säger Johan Örn.
För avgående kommundirektör Pär Eriksson var provturen något alldeles extra.
– Jag har längtat i 60 år. Jag har cyklat den här sträckan hela mitt liv och har minnen av när jag satt på pappas pakethållare och åkte ut och badade i Sundbyholm, så det här känns helt rätt.
En annan som har väntat länge på cykelbanan är Arne Sörliden, pensionerad kvarterspolis, som flyttade till Sundbyholm med sin familj 1968.
– Sundbyholmsvägen var vår väg till allting och jag såg tidigt hur viktigt det skulle vara att få dit en cykelbana. Det var jämnt barn som vinglade omkring utmed vägen, säger han.
I augusti 1979 skrev Arne Sörliden till kommunstyrelsen och påpekade behovet av en cykelväg mellan Skiftinge och Sundbyholm. Kommunstyrelsen svarade att utbyggnaden av cykelvägen inte var realistisk inom den närmsta tioårsperioden "med hänvisning till nuvarande prioriteringar och ekonomiska resurser".
Det blev ingen cykelbana då, men nu, nästan 40 år senare, breder den ut sig, färdigbyggd, besiktigad och invigd.
[fakta nr="1"]
– Det heter ju att den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Bygget har kostat ett antal miljoner, men här har våra skattemedel gett oskyddade trafikanter en högklassig väg, avskild från biltrafik, att färdas på. Vi har verkligen fått något för pengarna.
Arne Sörliden, som fyllde 80 år i somras, köpte sig under hösten en elcykel i väntan på att cykelbanan skulle öppna. Han har redan hunnit med en provtur och även han ger tummen upp.
– Behovet var stort, men det är ett högklassigt resultat.