Cyklism i tätort före regional vision

Visionen om ett utbyggt cykelvägnät som binder samman hela länet kan inte förverkligas inom överskådlig tid. Först på tur står behovet av satsningar inom tätort.

Länets cykelstrategi bör revideras och då jämkas samman med de cykelplaner som nu finns i åtta av nio kommuner, menar regionförbundets strateg.

Länets cykelstrategi bör revideras och då jämkas samman med de cykelplaner som nu finns i åtta av nio kommuner, menar regionförbundets strateg.

Foto: TT Tomas Oneborg / SvD /

Övrigt2017-04-04 04:03

361 miljoner kronor. Så mycket skulle det kosta – minst – att bygga ut och binda samman länets cykel- och turistcykelvägar till ett nät över Sörmland.

Detta nät är visionen i Regionförbundets cykelstrategi, som nu bör revideras. Det anser Fredrik Högberg som arbetar med infrastrukturfrågor i förbundet.

– Visionen blir nog kvar och delvis är vi på väg mot den: vi har ett systematiserat arbetssätt i cykelfrågor och det byggs runt om i länet. Vårt arbete med omdragningar av turistcykelvägarna, som är nödvändiga för att visionen ska uppnås, har vi lyckats bra med.

Potentialen för en utvecklad cykelinfrastruktur i länet finns både längs de kommunala vägarna och det regionala nätet som är Trafikverkets ansvar.

– Den politiska inriktningen nu är att satsa mer på cykelväg i tätortsområdena. Där ger cyklismen en högre effekt, särskilt i fråga om pendling.

Enligt Fredrik Högberg bör en revidering av strategin jämkas samman med de lokala cykelplaner som nu finns i länets alla kommuner utom Vingåker. Strategin skulle också kunna bli mer rådgivande i frågor som rör påverkansarbete i cykelfrågor.

Eskilstuna har kommit långt med sådan mobility management, vilket är en av förklaringarna till att kommunen rankas högt i Cykelfrämjandets senaste kommunvelometer.

– Vill man ha en förändring mot mer cyklism måste man jobba långsiktigt. Då krävs resurser som vi på Regionförbundet inte har, men ska vi in i en regionbildning kanske det uppstår andra möjligheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om