Därför sa Länsförsäkringar nej till kobonden

– Kan vi behålla en kund som uppenbart försöker vilseleda oss? Länsförsäkringars advokat Rolf Sjöberg ställde den retoriska frågan då förhandlingen med kobonden avslutades i Nyköpings tingsrätt på onsdagen.

Förhandlingen avslutades i Tingsrätten på onsdagen.

Förhandlingen avslutades i Tingsrätten på onsdagen.

Foto: Alvin Jens

Övrigt2017-05-10 21:35

Bonden vill ha betalt för att försäkringsbolaget sade upp alla hans försäkringar efter den riksbekanta kostölden i december 2012. Nu ska rätten bestämma om han har rätt till skadestånd. Som en följd av uppsägningen lade han om gårdens produktion vilket medförde betydande förluster.

Länsförsäkringar hävdar att det var rätt att avsluta försäkringarna i förtid.

– Ett försäkringsavtal bygger på ett ömsesidigt förtroende. Det fanns inte, säger Rolf Sjöberg.

Länsförsäkringar tror inte på att tjuvar tog sig till gården utanför Stjärnhov, lastade 69 nötkreatur och försvann spårlöst den där snöiga decembernatten 2012.

– Det kan inte ha gått till på det sätt som bonden påstod.

Flera vittnen har medverkat under rättegången. Länsförsäkringars representanter upprepade att bolaget saknat förtroende för sin kund efter den påstådda kostölden och dess efterspel.

Rätten kommer att fundera över den kniviga frågan i en månad. Fram tills domen kommer har parterna möjlighet att göra upp själva.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!