‒Det är svårt att tänka på annat än Puffen. När vi var i USA var det helt galet, bara kaos. Först nu när vi kommit hem och det lugnat ner sig har det börjat sjunka in, säger Camilla Brandt.
Men vad det var som egentligen hände Johan Nordling på motocrossbanan kan hon och de andra vännerna inte få rätsida på.
‒Det är mycket som är konstigt, säger hennes sambo Dennis Liekna när vi träffas hemma hos paret i Härad.
Han såg trött ut och lät trött på rösten. Jag ställde mig så jag skuggade honom från solen, men han liksom kisade mot mig.
Dennis Liekna
Strängnäsvännerna har haft som tradition att åka till lag-VM i motocross. De har varit i Lettland, Frankrike och Italien tillsammans för att titta när världseliten gör upp i sporten som utgör deras stora intresse. Resan till 2017 års mästerskap i USA var redan planerad när arrangörerna beslutade sig för att flytta tävlingen till England.
‒Vår erfarenhet är att det alltid är engelsmännen som ställt till med stök och fylla på de här tävlingarna så vi kände inte att vi hade lust att åka till dem. Då bestämde vi oss för att åka till USA ändå, berättar Tony Larsson.
Det var Johan Nordling som stod för stora delar av planeringen för den nära tre veckor långa resan. Flera dagar av motocrossåkning på olika banor stod på agendan för trion, men även utflykter tillsammans med sambor och barn som också var med på resan.
Första programpunkten var körning på Cahuilla creek. Det var den 11 oktober, dag två på amerikaresan.
‒Johan hade varit där två gånger tidigare. För honom var det verkligen paradiset på jorden. Det är en rolig, lättkörd och naturlig bana som följer kullarna i bergssluttningen. Stora, spektakulära hopp som samtidigt är säkert byggda, förklarar Dennis Liekna.
"Äntligen här!" skrev Johan Nordling själv på Instagram kvällen före olyckan och la upp en bild på den fullastade trailern med hashtaggen #bestplaceintheworldformxriding.
[instagram url="https://www.instagram.com/p/BaFvWWzlYG8/?taken-by=puffen78" width="860" hidecaption="false"]
[instagram url="https://www.instagram.com/p/BaHJqQOlUvE/?taken-by=puffen78" width="860" hidecaption="false"]
Morgonen därpå konstaterade alla tre att de var trötta efter den långa flygresan och slog fast att det skulle bli lugn körning.
‒Johan tar aldrig några onödiga risker utan kör försiktigt. Han har nog aldrig kraschat ordentligt under de 20 år vi har kört tillsammans, säger Dennis Liekna som lärde känna Johan Nordling genom motocrossen:
‒Vi var två gäng som brukade köra på crossbanan här i Härad, det var där vi träffades. Johan är en person som man lätt tycker om. Vi klickade direkt och sedan dess har vi varit nära vänner.
På plats vid Cahuilla creek fick de sina crossar. "Tipptoppgrejer", säger Tony Larsson, och full service med mat och dryck – allt tillhandahållet av ett företag som specialiserat sig på just motocrossresor till södra Kalifornien. En mekaniker justerade fjädringarna efter åkarnas kroppsvikt innan de släpptes iväg för att känna på cyklarna.
‒Johan och en kille från Nya Zeeland skulle köra några varv på en mindre nybörjarbana. Första varvet brukar man köra väldigt långsamt för att bara lära känna banan. Det var under det varvet som olyckan inträffade. På ett ställe som inte alls borde ha varit något problem, berättar Tony Larsson.
Ena stunden skräms jag av tanken på att han inte finns kvar där inne, vår Puffen, att han inte kommer bli sig lik. Sen gör han något framsteg och då känner jag att han kommer att fixa det här.
Camilla Brandt
Han och Dennis Liekna var och pratade med några andra svenskar på banan vid olyckstillfället. Nyzeeländaren körde lite före och såg inte vad som hände. Den enda person som bevittnade olyckan är inte själv motocrossförare, och har svårt att säga vad det var som gick snett.
‒När Tony och jag kom tillbaka såg vi Johans hoj och förstod att något hade hänt. Framplåten hängde på sidan och bromshandtaget var nervikt. Men det var nog inte förrän när mekanikern kom som vi förstod att det var allvarligt. Han lät skärrad. Vi sprang ner till banan och där låg Johan, berättar Dennis Liekna.
Räddningstjänsten var redan på plats och ambulansen kom strax därefter. Johan Nordling hade smärtor i benet och höften. På sjukhuset skulle det senare konstateras att både lårben och bäcken var brutet. Under operationen gick Johan Nordling in i koma – men efter olyckan var han vid medvetande, och pratade med sjukvårdspersonalen på engelska och vännerna på svenska.
‒Men han såg trött ut och lät trött på rösten. Jag ställde mig så jag skuggade honom från solen, men han liksom kisade mot mig. När jag frågade vad det var som hade hänt så sa han att han inte riktigt kom ihåg, men att han trodde att han fått gashäng, återberättar Dennis Liekna.
Dennis Liekna och Tony Larsson undersökte crossen, men kunde inte se några tecken på det tekniska fel som ett gashäng är. Johan Nordling kan ha hamnat i obalans på crossen och därmed inte lyckats släppa gashandtaget eller blivit så trött i underarmarna att han fått en låsning, spekulerar de.
‒Men det är konstigt om något sådant skulle hända första dagen, på första varvet, på en lätt bana när han körde långsamt. Johan är en erfaren förare, säger Dennis Liekna och konstaterar att de nog aldrig får veta vad det var som gick snett.
Faktum kvarstår: deras vän är förvisso inte komatös längre, men han vårdas fortfarande på sjukhus i Kalifornien. Det är ännu oklart när Johan Nordling kommer kunna åka hem till Sverige, i vilket skick han kommer att vara då och om han kommer att få några bestående skador.
‒Känslorna går upp och ner. Ena stunden skräms jag av tanken på att han inte finns kvar där inne, vår Puffen, att han inte kommer bli sig lik. Sen gör han något framsteg och då känner jag att han kommer att fixa det här, säger Camilla Brandt.