– Det känns nervöst att delta, men samtidigt ska det bli riktigt roligt och spännande. Vi ser verkligen fram emot det och vi hoppas kunna få inspiration och lärdom därifrån, säger Emma Hedman, som representerar UF-företaget tillsammans med Johanna Egestål.
På onsdag släpps nämligen Pep-rapporten 2019. Över 11 000 barn och deras vårdnadshavare har svarat på frågor gällande barnens matvanor, fysisk aktivitet och hur faktorer runt barnet hänger ihop med levnadsvanor.
Under minglet kommer rapporten att presenteras för bland annat politiker och organisationer som arbetar med dessa frågor. Omkring 120 personer är inbjudna till evenemanget, där kronprinsessparet också kommer att medverka. Representanterna från UF Simple meal kommer under kvällen att intervjuvas av Carolina Klüft.
– Det som Generation pep jobbar mycket med är just att unga i Sverige äter väldigt dåligt och rör på sig väldigt lite. Vi har fokuserat på att man ska kunna förbereda måltiderna och få till bättre matvanor. Vi tror att strukturen brister. Man har inte tid och stressen ger varken lust eller inspiration, säger Emma Hedman.
Försäljningen av kokboken har hittills gått bra. De första 200 exemplaren är sålda.
– Vi var lite nojiga. Vi visste ju inte alls hur mycket som skulle säljas. Nu har vi tryckt 200 till och det verkar som om alla kommer att gå åt. Så det har gått bra, över förväntan, berättar Emma Hedman.
Till den nya upplagan har Mai-Lis Hellénius, livsstilsprofessor vid Karolinska institutet, skrivit förordet.
Efter onsdagens event står bland annat SM för UF-företagare på programmet. Där ska Simple meal tävla i kategorin "Årets monter".