Sverige antog för tjugo år sedan en nollvision. Då var antalet omkomna i 550 personer om året i trafikolyckor. Visionen innebär till exempel att antalet omkomna i vägtrafiken ska vara högst 220 år 2020.
Under år 2017 dog 253 personer i trafikolyckor, lägsta antalet i modern tid. 100 omkom i singelolyckor med motorfordon, majoriteten var alkoholpåverkade. 39 av de omkomna var motorcykelförare, varav tre var mc-passagerare. Flera av mc-förarna körde antingen utan hjälm, var onyktra eller höll inte rådande hastighetsgräns.
Men allra flest förolyckade var personbilsförare, följt av personbilspassagerare. Antal gående och cyklister som omkommer i trafiken är också en betydande del. Cyklister och bilister står för cirka 80 procent av alla allvarligt skadade i trafiken.
De flesta dödsolyckor sker vid möte på vägen. Viltolyckor med dödlig utgång var få. Nästan hälften av alla omkomna i trafiken sker under sommartid.
I Sörmland omkom tio i fjol, tre fler än året innan. Det är också mer än grannlänen Östergötland, åtta, och Västmanland, sex. Av de tio som omkom dog fem i mötesolyckor, tre i singelolyckor.
I år har hittills fyra personer omkommit till följd av trafikolyckor i länet.