Dödsfallen i trafiken ökade i Sörmland

Aldrig tidigare har så få omkommit i trafiken som i fjol. Men i Sörmland dödades fler i trafiken i fjol än året innan.

Blommor vid olycksplatsen på riksväg 55 i höjd med Björndammen där tre män dog i en trafikolycka den 11 september 2011.

Blommor vid olycksplatsen på riksväg 55 i höjd med Björndammen där tre män dog i en trafikolycka den 11 september 2011.

Foto:

Övrigt2018-03-08 16:57

Sverige antog för tjugo år sedan en nollvision. Då var antalet omkomna i 550 personer om året i trafikolyckor. Visionen innebär till exempel att antalet omkomna i vägtrafiken ska vara högst 220 år 2020.

Under år 2017 dog 253 personer i trafikolyckor, lägsta antalet i modern tid. 100 omkom i singelolyckor med motorfordon, majoriteten var alkoholpåverkade. 39 av de omkomna var motorcykelförare, varav tre var mc-passagerare. Flera av mc-förarna körde antingen utan hjälm, var onyktra eller höll inte rådande hastighetsgräns.

Men allra flest förolyckade var personbilsförare, följt av personbilspassagerare. Antal gående och cyklister som omkommer i trafiken är också en betydande del. Cyklister och bilister står för cirka 80 procent av alla allvarligt skadade i trafiken.

De flesta dödsolyckor sker vid möte på vägen. Viltolyckor med dödlig utgång var få. Nästan hälften av alla omkomna i trafiken sker under sommartid.

I Sörmland omkom tio i fjol, tre fler än året innan. Det är också mer än grannlänen Östergötland, åtta, och Västmanland, sex. Av de tio som omkom dog fem i mötesolyckor, tre i singelolyckor.

I år har hittills fyra personer omkommit till följd av trafikolyckor i länet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!