Om du någon gång försökt att ta dig från Mått Johanssons vägs södra trottoar till den norra så vet du att det inte är problemfritt. Trafiken är tät och den lagstadgade hastighetsbegränsningen tycks uppfattas som en rekommendation. Därtill är det glest mellan övergångsställena.
Stockholmaren Bo Edin äger tre industrifastigheter längs Mått Johanssons väg. Två, varav en nybyggd, på den södra sidan och en på den norra.
På adresserna Mått Johanssons väg 7 respektive 36, som ligger mitt emot varandra, hyr han ut lokaler till flera företag, bland annat till Grolls, Lykil, Lås och Säkerhetstjänst och Eskilstuna Sotnings AB.
Bo Edin är synskadad och har cirka 15 procent ledsyn. Han måste flera gånger i veckan passera vägen till fots och han gör det med stor vånda.
‒Det är livsfarligt att ta sig över gatan och närmaste övergångsställe ligger hundratals meter bort. De höga hastigheterna är det värsta, det handlar om 60-80 utan att överdriva, säger Bo Edin.
Redan 2015 vädjade Edin via ombud till Eskilstuna kommun om ett övergångsställe.
‒Svaret blev att ett övergångsställe kunde skapa en falsk trygghet, och att man istället skulle se över andra fartnedsättande åtgärder, säger ombudet Richard Dazley.
Några åtgärder är ännu inte vidtagna och trafiken längs Mått Johansson väg har snarare ökat än minskat.
Under hösten har Bo Edin låtit uppvakta stadsbyggnadsnämndens ordförande Sarita Hotti (S) i frågan, och kommunen har fått motta ett upprop från ett tiotal berörda företagare/hyresgäster som representerar drygt 100 anställda. Undertecknarna meddelar att trafiken är så intensiv att det är motiverar anläggandet ett övergångsställe.
Bo Edin är till och med beredd att bekosta övergångsstället med egna medel.
‒Jag tycker livet är värt med än 15000-20000 kronor eller vad det kan kosta. Jag hoppas att kommunen agerar den här gången.
Anna Bergfors Fall, chef på stadsbyggnadsförvaltningens trafikavdelning känner till ärendet och säger att en utredning har inletts.
‒Vi är generellt inga förespråkare av övergångsställen utan ser hellre lösningar i form av avsmalningar, gupp eller passager. Vi ska skapa oss en bild av situationen och lär kunna ge besked inom några månader säger hon.
Att Bo Edin skulle kunna betala ur egen ficka ställer hon sig tveksam till.
‒Det känns knepigt om man skulle kunna köpa sin egen lösning. Under mina tre år som chef har jag inte varit med om något sådant, säger Anna Bergfors Fall.