På måndagen rullade företagets eldrivna buss in i Flen och trafikerade stadslinje 1:s rutt tillsammans med den ordinarie bussen både på morgonen och efter lunchtid.
‒Vi fick möjligheten att visa upp det vi kan och vad vi kan hjälpa till med. Efter Flen är bussen i Katrineholm och den ska åka i Prideparaden i Vingåker, säger Andrew Nilsson, trafikchef för Nobina i Sörmland och Östergötland.
Företaget, som redan har elva elbussar i trafik runt om i Sverige, hade bjudit in privatpersoner att avgiftsfritt åka med och ställa frågor men de vände sig också till de kommunala politikerna.
‒Intresset är stort måste jag säga och det är jättekul, säger Nilsson som ser många fördelar med elbussen.
‒Den är bullerfri, det är grön el utan utsläpp och verkningsgraden är 90 procent. I en dieselbuss försvinner mycket energi till annat som växellådan, den har verkningsgrad på 40 procent.
Vilken är vanligaste frågan?
‒Hur långt kan man köra? När man säger 250 kilometer utan återladdning tycker det att det är häftigt, men det går även att åka ännu längre. Vi körde bussen från Stockholm till Katrineholm i förra veckan och då hade den bara förbrukat 17 procent av effekten.
Bussen som nu åker runt och visar upp sig är en exempelbuss, inredningen går att stöpa om baserat på köparens behov och det finns de bussar som kan åka upp till 40 mil utan laddning.