Mässan invigdes vid tiotiden med röd matta, dans, musik och tal. Den pågår sedan till sent på kvällen och var själva finalen efter flera veckors praktik, där niondeklassare på skolan har fått arbeta tillsammans med olika företag, med skarpa uppdrag.
Ett av dessa företag var Eskilstuna-Kuriren och den nya satsningen affarsliv.biz som Dennis Eriksson, Jesper Svärd, Henrik Möller och Anton Millard presenterade förtjänstfullt på scenen.
- Förutom att få göra en presentation av sajten har det varit nyttigt att få se hur man gör en tidning och det var riktigt coolt att få besöka tryckeriet, kommenterade Dennis Eriksson.
I torsdagens Eskilstuna-Kuriren fanns det en artikel om ett gäng i klass 9E som hade fått göra en marknadsundersökning åt Viking Line. Vi fångade eleverna på mässan och frågade vad de lärt sig.
- Inte förstod jag att det krävdes över trehundra personer för att frakta människor som vill ha kul tur och retur över vattnet och att de hade så många olika båtar. Och det var kul att få reda på all den historik som finns bakom ett företag som Viking Line, sa Tilda Sikström.
- Ja, den röda färgen och logotypen, hur kom den in i bilden? Det var intressant att få höra om, sa Simon Allinggård.
- Vi har lärt oss massor mer än vad vi någonsin kunde ana innan, summerar Jessica Johansson.
De presenterade ett designförslag på hur ett dansgolv med bar för ungdomar skulle kunna se ut, baserat på en marknadsundersökning som de gjorde med skolelever.
Ett annat gäng visade upp den egenproducerade filmen "En dag på Färgbolaget". Sammanlagt har 150 ungdomar i nian deltagit i olika projekt.
Även de som går i 7:an och 8:an har varit involverade i arbetet inför och under mässan. Bland annat kunde de välja att baka och stå i caféet men det fanns också andra uppgifter:
- Jag var med och la golvet i arenan. Det var jobbigt men kul att få prova på. Jag valde det eftersom jag inte kunde vara med på torsdagskvällen för då har jag kör, berättar Frida Andersson som går i sjuan.
Hon tycker det verkar ha varit roliga uppdrag som niorna har fått genomföra och ser fram emot när det bli deras tur att få göra något liknande.
För att stärka eleverna ytterligare och manifestera entreprenörskapet extra är Företagarnas ordförande i Sverige, Jens Spendrup, inbjuden för att prata om vikten av att börja med entreprenörskap i tidig ålder.